10 July 2013

Ramadhan: Kita berjumpa lagi kali ini!

Bismillah.

Subhanallah, alhamdulillah, Allahu Akbar.

Alhamdulillah, Allah pertemukan lagi kita semua dengan bulan mulia ini; Ramadhan.
Yang setahun lepas dikhuatiri tak kutemui lagi.

Terlalu banyak perkara yang berlaku.
Yang melukis hari-hari kehidupanku.
Yang mewarnainya.
Yang memaknakannya.

Dan terlalu banyak juga yang bermain di fikiran.
Tentang diriku.
Tentang dirinya yang tak kutahu.
Juga tentang perkara yang masih menjadi rahsia Dia yang Maha Kuasa.

Entah kenapa, bermula saat si ayah menyatakan kerisauan tentang masa depan anak perempuannya ini tempoh hari, hingga ke saat sahabat-sahabat terdekat yang menceritakan isu yang sama, topik yang sama.

Dan pagi ini, telah tertulis untuk aku dipinjamkan sebuah buku.

Pendidikan Anak-anak Dalam Islam. Atau 'Tarbiyatul Aulad fil Islam'.

Macam-macam berlegar dan berlari-lari di ruang fikiran.

Dan siapalah aku yang ingin mempersoal tentang hikmah dan rahsia di sebalik setiap kejadian?

Setiap perkataan yang kita ucapkan akan diuji.
Nah.
Beberapa hari lepas aku kerap menge'post' status tentang pernikahan.
Dan inilah, ujian dariNya mungkin.

Lagi.
Aku diberitakan tuan empunya badan, yang mereka sudah 'berpunya'.'Mereka' means, lebih dari seorang.
Walau aku tak diberitahu siapa, yang pastinya, mereka sudah ada yang 'bertanya'.
Dalam makna lainnya, mereka sudah ada calonnya.
Benar, ada calon belum tentu 'jadi'.
Tapi baru kutahu kini, apa rasanya bila masih belum ada yang 'bertanya'.

Kulihat mereka dengan penampilan mereka.
Tegas lagi berpengetahuan luas.
Walhal aku?
Ku senyum sendiri.
Dah tentulah akan ada yang 'tertarik'.

Allahu robbi ...

Teringat pesan ayah, 'Ubahlah sikap. Jangan garang-garang sangat nanti tak ada orang nak'.

Haha. Selalu aku cuma ketawa bila ayah cakap begitu. Tapi sekarang ketawa itu 'ketawakan' aku semula :p

Aku akui, diri masih belum bersedia sepenuhnya.
Tapi entah kenapa, diri ini makin melonjak rasa untuk mengetahui siapa 'dia' yang telah Dia rencanakan.

Ya Allah, apakah rahsia yang akan Kau ungkapkan buat hambaMu ini pada ramadhan kali ini? Moga aku sabar dan tabah menghadapi dan menerimanya.

Ramadhan kareem, Allahu Akram :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...