29 June 2013

Walimah di sana sini.

Bismillah.

Subhanallah, walhamdulillah, Allahu Akbar.

Ahhah.

Cuti yang sepatutnya berpanjangan sampai 3 bulan, 'ter'pendek jadi 3 minggu. Gara-gara 'ter'paksa ambil short semester tahun ini, buat pertama kalinya dalam sejarah. *Eh?

Kenapa ambil short sem? Sebelum ni tak pernah pernah pun?

Because Allah said so. :)

Terlalu banyak sebab dan musababnya. Allah lebih mengetahui yang banyak itu, saya cuma punya sedikit.

Tak apalah, boleh bersahur, berpuasa, bertarawih di masjid uia. First time kan? :) *Ouh uia ku.

Hmm... Macam tahun tahun sebelumnya, bila cuti je memang banyaklah majlis walimah sana sini. Bezanya cuma tahun ni ramai kawan-kawan sahabat-sahabat senior-senior terdekat punya majlis. Sebelum ni hanya kenalan jauh.

Tadi pun baru balik dari walimah sorang akak ni. Kenal sejak tingkatan 2. Sekarang umur 21. Cer kira berapa tahun dah? *tiba-tiba. Apapun mabruk 'alaik buat kak sakinah, suami dan keluarga :)

Dalam seminggu dua lepas ex-roomate masa di matrik uia dulu selamat dah nikah. Dan dalam sebulan dua lagi, akak senior punya turn pulak...

Beberapa hari lepas, si ayah menyatakan amanat beliau... *Ouh ...

Ayah dah mula cakap tentang kehidupan rumah tangga... Dipesan untuk mencari pasangan ang beragama, boleh membahagiakan bukan hanya di dunia, tetapi juga di akhirat sana... Ayah ada cakap jugak, sekarang ni dah ramai yang umur 24-25 tapi susah nak cari pasangan... *See? Im targetting 23 ;)

Alhamdulillah... Allah menggerakkan hati ayah saya untuk berbicara tentang ini. Sedikit sebanyak mengingatkan saya untuk bersiap sedia mengahadapinya... Ya, berumah tangga tak sepasti kematian, tapi kehidupan tetap memerlukan perancangan. Tak siapa yang nak berseorangan sampai penghujung kehidupan ye tak? :)

Apapun i have to move on. Pelajaran tetap berjalan macam biasa. Tanggungjawab juga tetap ada, sebelum ianya bercambah lagi di masa depan.

Kawan-kawan, teman-teman, lagi lagi yang perempuan, moh la kita persiapkan diri dengan pelbagai persiapan demi mengharungi masa depan. Cuti semester, hatta cuti pendek sekalipun, jangan lupa tingkatkan skill memasak, mengurus rumah tangga, semuanya. Tugas dan tanggungjawab sebagai seorang isteri, ibu,  menantu, semualah. Mari bersiap sedia! :)

p/s: Setahun dua lagi boleh tunggu jemputan walimah dari saya in shaa Allah. Walau calonnya belum ada :p



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...