27 March 2013

Nana.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Bismillah.

Baru kejap tadi saya baca blog Ustaz Mat Luthfi yang belajaq luaq negara, (bukti; keluaq dah loghat utagha) dia banyak 'dedicate'kan tulisan-tulisan di blognya buat ahli keluarga dan sahabat rakan taulan.

Sekarang saya nak 'dedibagi'kan (a.k.a dedikasi) sesuatu buat kawan saya.

Sebelum tu, kalau awok baca ni, sila jangan kembang atau kembung.


Nana.

Dia terer programming kot.

Kalau lepas kuiz ke, exam ke, dan apa-apa yang sewaktu dengannya, silalah jangan tanya dia. Sebab dia akan jawab dengan muka superyakinnya; "susah gila".

Tapi bila dapat result, confirm kita akan tension. Sebab result dia macam dia dah berpuluh kali khatam buku programming.

Serius.

Lepas tu mulalah nak hangin tiba-tiba.

Hangin sebab kawan sendiri dapat markah tinggi. Apakah?


Lagi satu.

Kalau dalam kelas, bila mengantuk tu, mesti pandang kawan sebelah.

Buat muka mengantuk. Bukan buat, tapi dah nama pun mengantuk kan?
Dengan mata penyek, muka sememeh, (tipu-tipu, muka saya tak nampak, tapi muka kawan sebelah la nampak)  meminta belas kasihan supaya si kawan sebelah boleh buat sesuatu.

Pernah sekali tu, masa kelas subjek islamik.

Tak ingat dok buat apa, tapi pendek kata main la. Walhal sepatutnya ustaz mengajar kat depan kenalah kosentret.

Saya terus cakap kat dia; "Jangan main. Malaikat ada kat kiri kanan tengah tengok. Nanti dia tulis 'nana ni ustaz dok mengajar dia main kat belakang'."

Terus dia senyap.

2 saat je ok.

Termasuk saya sekali.


Nana.

Sekarang dia rajin teman saya pergi majlis ilmu. Pergi talaqqi Ustaz Muhadir, talaqqi Habib Ali.
Dulu bukan malas, tapi tak tahu.

Sekarang pun dah nak mula (baru nak mula) rajin join meeting.
Meeting CARING CLUB.
Orang penting tu! (In shaa Allah, one day) ;)

Kadang-kadang tu agak-agak kalau malas nak study, saya datang bilik dia.
Supaya mudah kerja saya.
Dia baca buku, cernakan apa yang dibaca, cerita balik kat saya.
Kan mudah tu? (mudah untuk saya semestinya)

Tapi at last, end up dengan masing-masing dok cerita angan-angan masing-masing. Tak pun cerita dongeng kampung halaman masing-masing.
Tak pun tengok hindustan. Tak pun Adam Hawa.

Pendek kata, tak studylah kiranya.

Fuhh.

Itu je. Saja nak promote kawan saya. Dia sedang mencari ;)






1 comment:

  1. Bestnya fad dpt kwn cmtu...
    heheh riuh dlm kelas math :-D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...