23 December 2012

Walimatul Urus.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Walimatul urus.


Minggu lepas je dah berapa banyak jemputan ke walimah sahabat dan senior-senior yang saya dapat. Semalam pun baru balik dari Temerloh menghadiri walimah kakak kepada seorang sahabat.

Bila dah musim-musim walimah ni confirmlah cerita 'bila nak buat kenduri' tu dibongkar.

Saya tak berniat untuk mencoret sesuatu yang bersifat angan-angan sementara di sini. Sebaliknya ingin menyatakan perkara yang benar-benar menjadi konsiderasi dalam melalui proses sebelum berumah tangga.

Baru-baru ni, seorang sahabat satu sekolah baru bertunang. Sahabat yang mengepost berita pertunangan ditegur oleh seorang sahabat kami, dikatakan bertunang itu tidak elok dihebohkan. Sebaliknya yang digalakkan untuk dihebohkan adalah perkahwinan.

Saya percaya sebahagian besar dari kita tahu, mengapa berita pertunangan itu tak elok dihebahkan. Tapi tak mustahil ada sebahagian yang tidak mengetahui.

Saya lebih suka memberi contoh tentang diri saya sendiri.

Masih segar dalam ingatan, bila saya 'dilamar' seseorang ketika kaki baru dijejakkan ke dalam alam universiti dahulu. Nak melonjak sangat pun tidak, sebab saya boleh dikatakan masih 'kanak-kanak' lagi ketika itu. Mujur saya ceritakan kepada mak dan ayah, lalu ayah berpesan seikhlasnya; "jangan terlalu berharap, dan jangan pula memberi harapan."

Alhamdulillah, nasihat itu berguna kerana lelaki yang kononnya 'melamar' saya satu ketika dahulu telah selamat pun diijab kabulkan dengan muslimah pilihan keluarganya.


Sedih?

Mengapa perlu sedih bila seseorang yang sememangnya kita telah maklum belum tentu menjadi pasangan kita telah menjadi milik orang lain?

Apa pula kaitannya tak boleh hebohkan pertunangan?

Bila kita baru bertunang, itu sebenarnya belum bermakna kita akan berkahwin dengan mereka. Dah kalau baru bertunang, tapi ke sana ke mari berdua umpama pasangan yanng sudah berkahwin, tak ke membawa fitnah dan malu terhadap diri sendiri seandainya di penghujungnya tak jadi berkahwin?


Take it easy.


Seingat saya, pernah saya post tentang hal ini.

Seandainya kita (muslimah) di'propose' atau diusik atau yang sewaktu dengannya, jangan cepat melambung tinggi hingga ke hujung atap ye ;)

Sebaliknya silalah cool macam kononnya anda cuma diajak makan cendol di kaki lima :)

Sebabnya kalau nak suka sangat pun, belum tentu dia itu betul-betul serius dan tak mustahil dia akan melupakan so-called 'janji manis' yang dilafazkan pada kita setelah dia berjumpa seseorang yang lebih menarik hatinya nanti.

Frustrated?

Langsung tak.

Bak kata sahabat-sahabat sejati saya;

"Not to worry. Because you will find someone far better than him one day".

Dan saya percaya itu.

:)


Apa yang saya sedihkan dengan sahabat-sahabat saya terutama muslimah, adalah kerana mereka cepat 'dilambung ombak dan badai' atau senyum sampai ke telinga bila ada yang cakap, 'ada orang minat kat awaklah you...'

Hah sudah.

Baru minat tu brader...

Kalau ikutkan memang ramai orang kat dunia ni yang saya minat. Tapi itu tak beerti saya nak jadikan semua orang yang saya minat tu sebagai suami kan?

Fahami ini.

Minat dan suka serta sayang tu ada baaaaaaaaanyak perbezaannya.

Minat tak beerti suka.
Dan suka tak beerti sayang.
Dan suka juga tak beerti 'nak kahwin dengan dia'.


And my dear friends, dont you expect me to comfort you if one fine day you find he doesnt love you or care about you anymore. Because its not unpredictable that people can change their heart anytime they wish to.


Buat masa sekarang saya tak jemu nasihatkan awak supaya jangan menaruh harapan pada si dia yang tak halal pun buat awak. Tapi kalau apa yang Allah cakap tu dah terbukti benar, masa tu saya akan ulang balik apa yang saya pernah cakap pada awak satu ketika dulu.


p/s: Selamat Pengantin Baru :)

1 comment:

  1. suka entry ni.

    sangat realistic.

    :)

    apa pun jgn happy sangatlah.

    mcm ada kawan saya sebut...kalau kawen pun jgn la happy melampau. boleh kawen bukan maknanya masuk syurga pun.

    so rileks2 la.

    --kadang2 tulisan cara santai mcm ni lebih difahami dari buat ayat yang panjang2 kan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...