23 October 2012

Ya Hanana.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Subhanallah.
Alhamdulillah.
Allahu Akbar.

Ya hanana.
Beruntungnya kami.
Beruntungnya kita semua.

Ya hanana biMuhammad.
Beruntungnya kami menjadi ummatmu Muhammad.

Alhamdulillah.
Dalam 3 hari saja saya diberi peluang berada bersama-sama dengan para ulama'.
Bermula dengan Al-Fadhil Ustaz Muhadir Haji Joll.
Habib Ali Zainal Abidin.
Dan buat pertama kalinya, Habib Syech As-Seggaf.

Allahu rabbi.

Mulanya perasaan takut menguasai diri.
Manusia hanya mampu merancang. Dan saya pun merancang untuk menghadiri majlis-majlis mereka.
Tapi jadi takut bila teringat kata-kata Al-Fadhil Ustaz Muhadir;

" Bilamana kita berniat untuk berjumpa ulama' (ke majlis ilmu mereka), tapi akhirnya tidak kesampaian, itu kerana Allah tak membenarkan wajah suci mereka dipandang oleh wajah kita yang penuh dosa. "

Allah.

Pada lahirnya mungkin kita akan cakap kita ada masyaqqah. Ada hal tiba-tiba. Atau kecemasan. Dan sebagainya. Tapi pada zahirnya, Allah yang tak izinkan sebenarnya. Atau kata lainnya, tak ada rezeki. Rezeki datang dari siapa?

Itulah yang saya alami setiap kali selepas merancang untuk menghadiri majlis-majlis ilmu para ulama' ni. Tak termasuk lagi dengan 'peperangan perasaan'. Biasalah, bila dah niat nak buat baik, sure punyalah akan ada gangguan. Tiba-tiba rasa  macam taknak pergi. Ada assigment lah, tak cukup duit, macam-macamlah.



Tapi alhamdulillah. Kami berjaya melaluinya. Apa yang kami korbankan, berbayar dengan pengalaman dan ilmu yang kami dapat.

Alhamdulillah ya Allah :)

Bila saya terpilih untuk berada di antara mereka-mereka yang terpilih, saya mula merasakan betapa beruntungnya saya dan sahabat-sahabat saya yang berada di dalam majlis tersebut tika itu. Secara tak langsung saya turut terfikirkan apakah yang sahabat-sahabat saya yang dahulunya sehaluan, tapi kini membawa diri melalui haluan yang berlainan.

Ya Allah, peliharalah aku. Peliharalah mereka. Peliharalah kami semua.


Ok lah, jangan sedih-sedih. Seminggu diberi cuti. Minggu depan menyambung perjuangan kembali di Taman Ilmu dan Budi! :)

13 October 2012

Awak, dia.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Awak.
Dia.
Awak dan dia tak sama.

Awak ada hampir kesemuanya.
Teknologi canggih awak ada.
Kemudahan-kemudahan lain pun awak ada.
Barang awak mahal-mahal hampir kesemuanya.
Tak ada yang kurang.
Sempurna mungkin.

Tapi tidak dia.
Dia hanya pakai handphone murah.
Komputer riba pun dah bergenerasi.
Zaman berganti.
Tapi laptop tak pernah berganti.
Baju dia dari zaman sekolah tak berganti.
Dia tak mampu macam awak.
Dia selalu rasa awak lagi bertuah dari dia.

Tapi dia tak pernah kisah dengan semua itu.
Cuma dia sedih.
Kerana awak tak pernah cerita pada dia apa-apa.
Macam dulu.

Dulu awak dengan dia macam isi dengan kuku.
Pergi mana sama-sama.
Ketawa sama-sama.
Menangis sama-sama.

Tapi awak pilih untuk jauh dari dia.
Bila awak ada 'dia' yang baru, awak pun jauh dari dia yang lama.
Dia sedih, tapi mungkin awak tak pernah tahu.

Awak selalu rahsiakan hampir semuanya dari dia.
Sampai dia tertanya-tanya, awak dan dia masih bersahabatkah?
Tapi dia tak pernah rahsiakan apa-apa dari awak.
Dan awak tak pernah sedar pun tentang itu.

Dia selalu cemburu tengok awak bergurau senda dengan orang lain.
Sebab gurau senda awak dengan dia tak sama macam dulu.
Suasana tak sama.
Perasaan pun tak sama.
Janggal rasanya.
Umpama bercanda dengan orang yang dia tak pernah kenal katanya.

Awak bijak.
Dia pun tahu awak bijak.
Dulu dia selalu berlumba-lumba dengan awak.
Sekarang pun dia berlumba-lumba, tapi perasaan tu tak sama.

Langkah awak dah jadi perlahan.
Langkah awak jadi perlahan sebab awak campur-adukkan cahaya terang dan gelap dalam hati awak.
Dia pasti awak tahu mana yang terang, mana yang gelap.
Tapi yang dia tak tahu mengapa awak tetap memilih cahaya yang gelap itu.

Awak pelik dengan diri awak.
Awak tertanya-tanya pada mereka, kenapa awak susah untuk faham pelajaran.
Dia cakap, cahaya ilmu tak boleh masuk dalam hati yang ada kekotoran.
Tapi dia cuma cakap dalam hati.
Nak cakap terus terang pada awak dia tak berani.
Sebab awak memilih menjauhkan diri.

Awak.
Dia pesan janganlah awak menjarakkan diri lebih jauh lagi.
Bukan dia dah penat kejar awak, tapi dia takut tak mampu lagi mengejar langkah awak yang makin jauh.

Awak.
Dia cakap  kalau awak dah tak suka berkawan dengan dia lagi pun tak apa.
Tapi dia pesan janganlah kerana 'dia' awak meminggirkan diri.
Dari semua orang.
Dari dia.
Dan dari DIA.

Awak.
Berhentilah.
Berhentilah dari terus melangkah dan berpatah baliklah.
Kalau awak tak mampu, awak masih ada dia.
Dia sudi bantu awak.
Walau dalam hati awak mungkin dah tak ada ruang untuk dia.
Dan jangan pernah lupa, awak juga ada DIA.


Awak.
Kalaulah awak tahu, dia rindu sangat pada awak yang dulu.
Dan kalaulah awak tahu, yang dia masih sayang pada awak walau awak tak sama macam dulu.


09 October 2012

Wordless today.


In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful.


Unhappy.
Im not happy today.
Its because I have just realized, I’ve got about 4 assignments and 3 upcoming quizzes to go. Excluding the presentations.

The first worst part was, we have another ‘sudden quizze’ today. We are all well-known that our lecturer loves to give quizzes whenever he wish to. But as usual, we are not prepared.

The highest level of the worst part was, few of my classmates are referring to the notes while others are struggling  hard-to-die, thinking the best word to be wrote on the blank pages. Or in a simple word; cheating. But the worst from the worst thing ever was, when I failed to tell the lecturer. Its not because I envying that person as I cant answer the question, buts it was all about fairness. Orang lain punyalah sampai nak menangis mikir jawapan, awak senang-senang ‘copy-pasted’ apacer?

And not to forget, the mid semester exam are just lingering around the corner. And I haven’t touch even a book. Yet. All of the subjects.  I was like questioning myself;  is this how the way a student who wish to get the best result should act? Allahu rabbi…

Another thing that also bothering me; 52 questions that need to be answered in 32 minutes given by Yayasan Bank Rakyat, as the next step to get their PPUB (Pinjaman Boleh Ubah) before 22nd of October. Answering questions is not an uncommon thing because its kind of a usual thing as we students must go through out the student life but thing that makes me worry a lot is; the questions will be given includes the world history, current issues, mathematics, English and etc. They also told us to study PMR’s and SPM’s questions.

Its really make me count, how many years I have left the school days.

So on our way back to mahallah, i just keep my mouth shut. But my mind are running like anything thinking what to do next, after reaching my room. And here I am, typing everthing as the first step after all of those thing happening today.

#English mood.

p/s: tegurlah andai ada yang salah. kadangkala manusia terlalu leka bila tiada yang mencegah. dan terima kasih kepada yang sudi menegur silap dan salah...

03 October 2012

Dia.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Hampir satu jam yang lepas, kucoretkan tentang dia.
Dia yang kurindui.

Dia yang dahulu dan dia yang kini.
Dia yang di zaman matrikulasi dua tahun yang lalu dan dia yang kini di universiti.

Dia yang dahulunya umpama bidadari, namun kini seperti tidak mengenali diri sendiri.
Dia yang dahulunya umpama debu suci, namun kini dirasa kotor seperti daki.

Begitu panjang lebar kuceritakan tentang dia, namun takdir Allah, segalanya terpaksa di'delete'.
Akibat internet yang tiba-tiba terhenti.

Mulanya kurasa rugi.
Setelah hampir satu jam lamanya menaip, menarikan jari jemari di papan kekunci, diakhiri dengan terputusnya 'internet connection'.

Tapi tiba-tiba tersedar, bahawa ianya adalah luahan hati yang DIA mahu hanya kami berdua yang mengerti.

Allahu rabbi...

Ini sangat sweet ^_~

Jauh di sudut hati, aku mengetahui, Dia sedang mendengar dan memerhati.

#Ya Allah, bantulah aku mencari 'dia' yang dahulu. Dia yang kini kurindui...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...