02 August 2012

Ceritera Ramadhan.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Allah.
Astaghfirullah.

Kosong.

Itu yang aku rasakan saat ini.
Ramadhan yang setahun sekali kunjung tibanya, aku siakan begitu sahaja.

Entah kenapa.
Sungguh.
Terlalu kosong.
Sampai aku hampir lupa tujuan aku dicipta di bumi Allah ini.

Kerapkali juga aku kalah dengan perasaan.
Lagi.
Entah kenapa.

Pagi. Kerja.
Petang. Balik. Masak. Berbuka.
Malam. Solat terawih. Tidur.
Begitulah setiap hari.
Mana nak terasa zuq bulan mulia penuh barakah?

Tapi alhamdulillah.
Dalam kekosongan yang kurasa, Allah kurniakan seseorang.
Allah.

Jernih, suci wajahnya.
Pertama kali kulihat sikap hormatnya pada si ayah, terus membuat aku terpikat.
Setiap kali melihatnya, hatiku melonjak suka.

KHALISH.

Namamu seindah akhlaqmu.
Senyummu mengubat lara hatiku.
Sungguh.
Allah menghantarmu buat pengubat gundah hatiku.

Namun ku harus akur, pertemuan kita hanya sementara.
Kerana aku akan menyambung kembali pelajaranku setelah lebih 3 bulan bercuti.
Setelah ampir 2 bulan berkenalan denganmu.

Aku tertanya-tanya, bagaimana agaknya ibubapamu mendidikmu hingga punya akhlaq sebegitu rupa?

Akan adakah kesempatan untuk kita berjumpa di masa hadapan kelak?

Comel Si Khalish.

Baru petang tadi sebelum balik, dia minta kebenaran ibunya untuk naik motor dengan aku.

"Cikgu balik naik motor ke?"

"Ha'ah. Kenapa? Nak ikut?"

"Nak! Nak naik motor..." Sambil memandang ibunya.

Aku mengerti si ibu yang kepenatan. Baru pulang dari tempat kerja. Mungkin tak larat nak melayan permintaan anakya.

"Mana boleh... Khalish kena balik dengan ibu naik kereta..."

Khalish senyap. Saat aku sarungkan topi keledar, Khalish melambai, "Bye cikgu..."

Allah. Aku tak habis-habis senyum hingga ke telinga. Mana taknya, si buah hati pengarang jantung sudi bertegur sapa dengan peminat dalam diamnya! ;)

Si comel Khalish.
Berusia 2 tahun lebih.
Comel.
Secomel akhlaqnya.
Tak pernah buat guru-guru di taska marah dengannya.

Esok, aku akan bertemu lagi dengan si comel Khalish lagi ^______________^

AZFAR ZAREEF.

Dekat seminggu dah tak datang taska. Zareef kena bedah kata ibunya. Sampai sekarang aku  tak tau khabar berita darinya.
Bijak budakya.
2 tahun lebih, tapi saiznya tak sebesar usianya. Kerana Zareef lahir tak cukup bulan.
Tapi dia pandai.
Selalu main soeorang diri. Comel je. Cakap sorang-sorang, nyanyi sorang-sorang. Sekali sekala aku menyampuk, dia menutup muka. Malu.
Suara di kecik je. Lembut. Terngiang-ngiang kalau dia pangggil aku.

" Cikgu..."
" Babai cikgu..."

Sebelum dia mula bercuti panjang, dia seakan cuba memberitahu aku sesuatu. Tapi mana aku nak faham, aku belum punya anak ;p
Keesokan harinya baru aku tau, itu kali terakhir aku berjumpa dia kerana dia akan bercuti panjang selepas pembedahan nanti.
Aku teringat 'flying kiss' terakhir darinya.

Allah...

Sungguh aku rindu...

IMAN FARISH.

Badan paling 'mantap' kat taska.
Dia tak banyak ragam. Mudah dijaga. Tapi hanya pada awalnya.
Dia biasanya boleh main seorang diri. Tapi sejak akhir-akhir ni mengada-ngada dia terlebih sikit.
Mulanya agak geram jugak. Makin besar makin manja pulak!
Tapi Cik Mi cakap tu sebab dia dah nak dapat adik tak lama lagi.
Jadi dia kena bagi peluang kat adik dia yang bakal lahir untuk bermanja pulak...

Kesian Iman... Dia tak sampai setahun lagi tapi dah nak dapat adik...
Iman tak boleh berjalan pun lagi... Merangkak pun tak boleh lagi...
Masih meniarap ke sana sini...

Iman suka main belakang pintu.
Suka main bawah langsir. Suka cakap sorang-sorang.
Selalunya dia akan menagis kalau lapar, mengantuk dan kalau pampers dia penuh 'sampah'~
Dia suka baring kat lantai, dan kakinya angkat diangkat dan dihentak-hentak ke pintu...
Iman memang suka buat bising dan mulut Iman pun bising merepek entah bahasa apa...

RAYYAN.

Rayyan dah lama tak datang taska. Tapi hari ni dia datang.
Rayyan sukaaaaaa sangat menangis. Mengada-ngadalah jugak.
Pantang tengok orang keluar pintu, dia akan merengek nak keluar jugak.
Tapi tadi kesian kat Rayyan... Dia batuk teruk.
Kalau batuk teruk memang akan sakit dada.
Macam biasa, dia banyak menangis je tadi. Sampai tak ada suara dah.

Allah...

Sebelum aku balik, sempat aku tidurkan dia.
Nyenyak.
Mungkin sebab banyak menangis.
Hmmm...

DAYYAN HAIQAL.

Aku panggil Haiqal atau Kaka.
Zareef panggil Kakai. Huhu~
Minggu ni dah minggu kedua Kaka tak datang taska.
Mak dia cakap Kaka batuk teruk. Jadi Kaka tinggal dengan neneknya di kampung.

Pun aku rindu jugak.
Mula-mula aku kerja, dia suka menangis. Sebab dia manja dengan pekerja sebelum ni.
Jadi dia ambil masa untuk sesuaikan diri.
Tapi lama-lama dia dah ok...
Boleh main sendiri, duduk diam-diam dalam cot...

Cik Mi selalu suruh letak dia dalam cot sebab dia suka menangis.
Tak nampak relation dia kan?
Dia menangis ngada-ngada je selalunya.
Sebab tak keluar air mata pun. Saja je.

Cuma kalau lapar je dia akan menangis sungguh. Taktaulah sempat atau tak nak jumpa Kaka lagi...

ARYAN NAIM.

Aku musykil dengan dia ni.
Aku rasa dia  ni mungkin ada masalah kesihatan ke apa. Tapi mak dia tak bagitau.
Tak taulah sebab apa kan.

Rambut dia panjang kot. Semua orang ingat dia perempuan.
Pernah sekali tu, aku selak-selak rambut dia, cuba bayangkan kalau rambut dia dipotong pendek.
Aku terkejut.
Boleh bayangkan tak macamana rupa kepala bayi yang ada penyakit terlebih air tu?

Mungkin sebab tu la mak ayah dia tak potong pendek rambut dia.
Entahlah.
Andaian aku je kot.

Aku tak faham apa masalah dia.
Kalau nak dibandingkan Rayyan yang suka menangis tu, si Aryan ni lagi kuat menangis dia.
Dia akan senyap masa minum susu denga waktu tidur je.
Selain dari tu asyik melalak je kerja dia.
Entah apa yang tak kena aku pun tak pasti.

Pernah sekali, aku solat kejap.
Tengah solat tu aku dengar Aryan menangis.
Berapa minit lepas tu senyap je. Aku ingat dah ada orang bagi susu ke apa.
Rupanya bila aku masuk bilik baby, aku tengok dia ada dalam cot. Menangis sampai serak suara dia!

Allah.

Aku malas nak fikir siapa punya kerja.
Sekurang-kurangya bagilah susu ke apa.
Ni tak. Dibiar si Aryan ni sampai tak larat nak menangis lagi.
Segeram-geram aku kat Aryan ni pun, tak lama sampai sanggup tengok dia macamtu.

Hmmm...


p/s: Lepas ni kalau ada yang nak minta tips penjagaan bayi, boleh je mintak.... :)


Ada beberapa orang lagi yang tak sempat aku ceritakan kat sini... Dah larut malam dah pun. Esok nak jumpa buah hati lagi. Mungkin boleh sambung lain kali. Itupun kalau masih ada hari esok untuk aku...

Kosongnya perasaan aku sekarang .....
Allahu robbi .....

Moga masih punya hari esok untuk ku perbetul segalanya...

1 comment:

  1. Like like! nanti cerita lagi kat maincamp tau. haha. Fad,fad. rindu lah. hihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...