08 July 2012

Jangka hayat berkurang.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Bismillah.

Alhamdulillah, pada hari ini, tanggal ini, genaplah saya berumur 20 tahun ^__________________^

Alhamdulillah, hingga ke saat ini Allah masih memberi ruang dan peluang kepada saya untuk terus menjana pahala dan bertaubat atas segala dosa...

Allah, sesungguhnya keyakinan saya akan 'hikmah di sebalik kejadian' itu semakin menebal. Tak perlu saya urai lebih panjang, tapi alhamdulillah, hati semakin tenang~

Hari ni saya dapat ucapan dan do'a dari raaaaaaaaaamai orang. Bermula tengah malam tadi, sampai la ni :)

Bagi para pembaca, saya ada satu lagi request. Boleh tak boleh tak??? ;)

Do'akan supaya jangka hidup saya yang masih berbaki ini, dipenuhi dengan sumbangan buat Islam.
Do'akan agar saya meninggalkan dunia ini dengan iman dan dalam Islam.
Do'akan agar Allah sentiasa memberkati dan merahmati kami sekeluarga (dan keluarga-to-be --> kalau ada rezeki).

Di sini, saya dengan suka ditambah cemas ingin menceritakan satu kisah benar. Di mana zaman sekarang ni, terrrrlalu ramai muslimat yang umurnya telah melebihi 25 tahun tetapi masih single-mingle. Bujang bukan kerana tak ada yang sudi, tapi kerana terlalu memilih sewaktu usia muda dan terlalu asyik mengejar cita-cita dan kerjaya.

Betul.

Ilmu itu penting. Kerjaya juga penting. Kerana dengan kedua-dua perkara inilah Islam boleh tertegak. Namun dengan dua perkara ini juga Islam boleh jatuh dan dijatuhkan.

Tapi, silapnya kita bila datang seseorang yang ingin menjemput kita membina rumah tangga muslim, tapi kita menolak SEWENANGNYA. Tanpa alasan yang munasabah dan di luar logik akal. Ustaz saya cakap, kalau ada yang masuk meminang, kita tak boleh tolak sesuka hati. Sebab tak mustahil dialah yang Allah dah tentukan untuk kita. Memang jodoh tu Allah dah tetapkan sejak azali, tapi kalau kita sendiri menolak apa yang Allah dah tetapkan? Apecer sahabat?

Yang kedua, mengejar kerjaya dan cita-cita. Dah habis matkulasi/asasi, nak sambung degree. Dah habis degree, nak sambung master. Dah habis master, nak sambung PHD. Dah habis PHD, baru terhegeh-hegeh nak cari teman hidup. Assalamu'alaikum sahabat, awak nak kahwin dengan siapa dengan umur awak yang dah ada PHD tu? Tak mustahil masih ada yang mahu, tapi terimalah hakikat, tak ramai yang sudi dan masih mahu...

Lagipun dengan level pendidikan yang tinggi, kita sedia maklum kebanyakan kaum lelaki selalu merasa rendah diri andai seorang wanita itu lebih tinggi tahap pendidikan darinya. Akhirnya, melepas sudaaaaaa~ Kan dah?

Mama (mak angkat) cakap, nak belajar tinggi-tinggi boleh, tapi jangan sampai lupa keperluan dan kehendak diri (fitrah manusia). >>> Iklan: Mama siap offer lagi nak kenalkan dengan engineer lahh, orang sarawak lahhh, ouh minta maaf mama, belum lagi buat masa ni. Cumanya kalau dah ditakdirkan, insyaAllah akan terbuka pintu hati saya. Dan saya bukan apa, cuma saya percaya, kalau betul serius, confirm tak ada masalah nak jumpa wali saya :) <<<

Pentingnya baitul muslim ni kerana dalam mengasaskan negara Islam sendiri, Baitul Muslim adalah di tangga yang kedua;

1. Individu Muslim.
2. Baitul Muslim.
3. Masyarakat Muslim.
4. Kerajaan Islam.
5. Negara Islam.

Namun saya akui, tak ramai yang mengetahui dan memahami. Jadi, sebab tu saya buat entri ni ^_________^

Hmmm... Kalau tanya saya sendiri, sejujurnya memang saya tak bersedia. Sebabnya masih belum ada yang sudi jumpa ayah saya... wuuuu... T.T Jawapan saya tetap TAK BERSEDIA, selagi tiada yang datang ke rumah~

Selain untuk mengelakkan patah hati atas perkara yang remeh, ini juga salah satu cara menjaga hati juga cara menjaga masa. Dari dok buang masa mikir pasal si dia lah bagai, baik buat kerja untuk Islam. Lagi banyak pekdah kan~

TAPIIIIIIII, setidak sedia saya pun, tak adalah sampai nak menolak SEMUAAAAAA yang datang meriisik khabor berita ye dakkk... Lagi lagi kalau yang memang molek dah agamanya. Kan ada hadis, kita tak digalakkan menolak lelaki yang soleh???

Dan setidak sedia saya jugak, tak adalah sampai tak nak mikir langsung tentang membina keluarga sampai menyibukkan diri dengan studyyyyy je memanjang. Perlu kita ingat, ilmu bukan hanya boleh dicari dengan mendapatkan master dan phd  je,  malah degree sekali lah kan. Sebabnya setiap perkara baru yang kita belajar yang diniatkan lillahi ta'ala, insyaAllah itu semua adalah ilmu. Asal jangan jumud, semua pun boleh~

Saya tak berniat nak buat karangan 10 muka surat pun. Jadi cukup sampai sini.

Konklusinya, jangan terrrrrrlalu jual mahal (jual murah lagi lah jangan!) dan terlalu mengejar cita-cita hingga melupakan fitrah manusia yang perlu kita penuhi.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...