09 May 2012

Setahun berlalu.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah, wa syukurillah :)

Baru lepas tengok rancangan di tv Al-Hijrah tadi; Fattabiouni. Tentang senyum. Siapa yang paling banyak senyum?

Rasulullah saw.

Jadi saya nak tiru baginda.

^________________^

Satu ayat yang saya ingat, dan baru je post di fb tadi;

"Senyum bukan adat. Senyum adalah ibadat."

Dalam fatrah keadaan Malaysia ni, susah kita nak senyum kan? Masalah sosial, politik mahupun masalah dalaman iaitu akademik, hati dan iman.

Kali ni nak post santai-santai je. Mesti dah bosan kan dengar celoteh pasal cinta? Saya pun tak larat nak tulis banyak-banyak pasal cinta ^_~

Setahun berlalu.

Saya cuma terimbau kembali saat mula-mula memakai purdah dahulu. Dah setahun lebih dah. Alhamdulillah. :)

Perasaan? Tak tergambar.

Kalau dulu saya punyalah excited meng-add niqobis sana sini, kenal pun tak. Cuma rasa senang bila add mereka.

Tapi sekarang saya dah jadi sebaris dengan mereka. Di-add orang. Ditanya itu ini. Saya jadi seronok. Bukan bangga. Tapi seronok bila dapat beri jawapan pada mereka yang memerlukan. Sebabnya saya sendiri dahulu jadi penasaran bila lihat niqobis lain. Jadi saya jadi faham dengan perasaan mereka yang bertanya.

Rasa ingin tahu.

Itulah saya satu ketika dahulu.

Jadi sekarag takkan saya nak sombong bila ada yang bertanya sesuatu yang tak rugi pun kalau saya beritahu kan? ^_______^

Kadang-kadang rasa macam artis pulak~ (.......)

Comel je bila saya bercerita, reaksi mereka yang mendengar selalunya "ooooooo....." sambil bibir membulat membentuk huruf 'o'. ^___^

Beza sebelum pakai dan selepas pakai niqob ni, bila terserempak dengan mereka yang pakai niqob saya dah dapat detect dah sama ada mereka senyum atau tak, senyum sikit atau senyum banyak. Lagi satu apa yang saya dapat detect adalah bila niqob mereka senget~~~~ Rasa macam nak tolong betulkan je... Tapi nanti macam pelik plak kan... ^___^

Yang kurang best tu bila kita dilabel orang sebagai 'wanita solehah' atau 'thiqah' atau alim lagi suci. Saya paling tak gemar part ni lah. Silakan kalau nak label niqobis lain sebagai alim, wara', muslimah mukminah dan sebagainya tapi bukan saya~~~

Kerana saya masih lagi bertatih ke arah itu.

Alhamdulillah bila berniqob ni, saya lebih banyak ingatkan diri saya, depan kawan-kawan saya. Supaya kelak di masa depan mereka juga tak segan nak tegur salah silap saya....

Kalau saya merepek tak tentu pasal dengan kawan-kawan, ayat saya "hish, hilang thiqah!" Cepat cepat saya perbetulkan balik apa yang tak kena. Memanglah macam tah-hape-hape-tah kan tapi cara untuk seseorang itu back-to-reality adalah pelbagai. Dan ini cara saya. ^______^

Nak dipendekkan cerita, bila dah setahun lebih ni pakai niqob, macam macam karenah saya jumpa. Pernah baru-baru ni di pesta buku di PWTC, ada sorang budak ni (nasib baik kecil lagi) nampak saya, dia cakap kat adik dia "eeee hantu, hantu!" huhu~

Sebenarnya saya tak dengar pun, tapi kawan saya yang perasan. Sebab tu dia sorang je yang ketawa. Saya cakap kat dia, kalau saya dengar adik tu cakap macam tu, boleh saya takut takut kan dia.... Buat bunyi hantu ke~ wuuuuuu~ Ok main main je.

Hmmm... Tak kurang juga yang pandang senget (serong). Saya pernah terdengar sorang encik ni bergurau dengan kawan dia sambil senyum-senyum kat saya (tapi saya tak terpikat pun). Kalau telinga saya tak salah tafsir, perkataan yang saya dengar adalah 'terrorist' dan 'bom'. Rasanya dia baru tengok movie pasal bom-mengebom ni kot....

Pernah juga disalah anggap sebagai mak arab. Selalu je orang melayu kita ni (perempuan terutamanya) yang tiba-tiba speaking english dengan saya (nasib baik tak cakap arab). Di sebalik purdah tu saya senyum je ^_____~

Yang lelaki pulak selalunya jadi gentlemen. Jangan salah tafsir pulak ye. Maksudnya mereka lebih menghormati. Kalau naik bas mereka bagi keutamaan, kalau nak lalu mereka akan beri laluan. Senang jugak kalau macam ni kan? ^_____~

Lagi apa ye?

Rasanya tu je kot untuk kali ni. InsyaAllah kalau ada lagi benda yang saya boleh share di masa akan datang, saya share.

Wassalam.

Baiti Jannati, 0850. ^____^

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...