08 May 2012

Saat terakhir.

Dengan namaMu yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Allahumma solli 'ala saiyyidina Muhammad wa 'ala alihi wasohbihi wabaariik wasallim.
Subhanallah, walhamdulillah, Allahu Akbar.

Allahu Allah.

Berhenti sejenak. Menghitung dan mengira. Entah berapa lama. Terbiar sepi.

But everything happens for reason. A good one for sure :)

Fatrah exam. Plus laptop yang rosak. Omoo. Rasanya dah cakap pasal benda ni masa post lepas. Hm tu laah. Nampak sangat lama tak update Encik Blog ni.

Alhamdulillah.

InsyaAllah tak lama lagi saya akan bergelar mahasisiwi :)

Pagi tadi adalah paper final exam saya yang terakhir di bumi Pusat Matrikulasi UIA Petaling Jaya. Paper programming. Subject code: IFF1444. Akan saya ingat sampai bila-bila. Malam tadi stay-up sampai 3 pagi lebih kot.

Niat di hati memanglah nak berjaga sepanjang malam. Sebabnya last paper kan :) Konon-kononlah nak berhabis untuk paper terakhir ni. Tapi teringat kata-kata lecturer supaya tidur awal. Tapi bila nak lelap je mata, pusing sana pusing sini 360 darjah, tak boleh tidur jugak. Baru teringat, kami dah telan nescafe petang tadi~

Kesannya sampai lepas exam. Pun tak boleh tidur. Kepala dah penat. Sakit kepala. Tak cukup tidur. Allah Allah. Tapi memandangkan lepas ni cuti panjang, boleh qada balik (pun boleh~)...

Melangkah je keluar dari kelas exam tadi, masing-masing muka ceria do'oh. Senyum bukan sampai ke telinga, tapi sampai ke langit. Termasuklah saya :)

Tapi senyum saya tiba-tiba mati. Saya terfikir, lepas ni apa? Masuk ke UIA Gombak. Dapatkan segulung ijazah. Lepas tu? Dan kalau umur saya pendek daripada itu?

Macam-macam saya fikir.

Yang paling saya khuatir, adalah ke mana saya selepas kehidupan ini.

Saya takut. Saya takut kalau tergolong dalam gologan mereka-mereka yang sibuk berbicara tentang hal dunia.

Bila nak kahwin?
Dah berpunya ke belum?

Cinta itu begitu, cinta itu begini ...
Cinta, cinta, cinta.

Allahu robbi.

Saya tak tahu kenapa. Tapi saya jadi lelah bila saja sebut tentang cinta.

Yang pasti cinta Allah dan Rasul itu bukan saja diungkap malah perlu pada pembuktian juga. Jadi apa ada pada cinta manusia? Bukan saya menidakkan fitrah. Tapi semuanya perlu berpada. Mungkin sebab itu hati jadi tak betah bila online lama-lama di fb.

Memanjang tentang cinta. Yang cakna tentang keadaan Islam sekarang entah berapa. Boleh dikira. Jujur saya katakan, saya lebih senang membaca status tentang apa-apa yang boleh memberi kesedaran akan Islam. Walau saya tak tahu sejauh mana keikhlasan mereka berbicara tentang Islam tetapi sekurangnya mereka boleh menambah bekalan dengan cara membuat orang lain tersedar melalui status-status mereka.

Dari pandangan peribadi saya, mereka yang bercakap tentang cinta ini akan turut menarik orang lain yang membaca status mereka agar turut sama berfikir dan berbicara tentang cinta.

Hmm.

Im not really into it. Minta maaf sahabat-sahabat. Hati saya dah dimiliki.

Dimiliki oleh Allah swt, baginda Rasulullah saw, jalan dakwah dan perjuangannya.

Macam poyo tak awak rasa?

Sekurang-kurangnya saya punya niat untuk berubah arah. Mengubah haluan cinta saya. Dari bercerita tentang duniawi kepada ukhrawi.

Sebab tu saya takut. Sebab saya tak tahu sampai bila Allah akan kekalkan kesedaran ini dalam diri saya. Adakah hanya separuh jalan kehidupan, atau sepanjang hayat selagi nyawa dikandung badan?

Jadi sekarang saya banyak pagarkan diri saya, supaya berjaga-jaga sepanjang masa. Jangan sampai cinta saya dirampas sesiapa. Jangan sampai saya alpa dan leka kembali dengan dunia sementara. Kerana saya tak tahu bila saat terakhir saya.

Anda juga.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...