28 February 2012

Rindu.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Allahu Akbar Kabiro.
Subhanallahil 'azhim.
Allahumma solli 'ala Muhamad wa 'ala alihi wasohbihi wassalam.

Allah.

Hati saya sudah mula merindui insan itu.
Hari ni masuk hari ke3 kami berpisah.
Beliau merupakan antara insan yang paling saya sayangi dan kasihi.
Insan itu ialah ayah saya.

Allahu Allah.

Hati saya benar-benar rindu.
Saat ini hampir melayan perasaan dan jiwa perempuan saya.
Allahu Akbar.
Moga Allah terus memberi kekuatan.
Saya tanam jauh-jauh dalam hati bahawa ayah saya bukan pergi keluar bekerja semata-mata.
Dia pergi berjihad!

Saya teringat perbualan mak dan ayah beberapa hari yang lalu. Bila ayah sibuk memasukkan buku-buku tertentu semasa packing barang-barang, mak tanya; "ni nak pergi kerja ke nak baca buku"? Ayah dengan nada tenang menjawab; "'nak pergi berdakwah...". Allahu Akbar!

Hati saya sedikit tersentak. Namun terukir senyuman di wajah.

Saya akui, meluah rasa di alam maya bukanlah satu perkara yang sihat. Namun saya lebih memilih jalan ini dari menceritakan kepada mereka-mereka yang mustahil untuk memahami saya sepenuhnya.

Di hari-hari sebelum ayah berangkat, juga pada hari terakhir ayah di bumi Malaysia, ayah berkali-kali ingatkan supaya saya selalu-selalu pulang ke rumah. Walau kepala mengangguk tanda setuju, namun dalam hati saya berbisik; tak sanggup aku untuk menukar jalan yang kupilih ini dengan kesenangan bersama keluarga semata.



Bukan taknak balik ke rumah, sebab kalau ikut hati memang nak balik tiap hujung minggu. Tapi bila fikir banyak lagi yang lebih penting dari keseronokkan di rumah, sedaya upaya dipatahkan niat tu. Walau mak sering bertanya sama ada saya akan balik ke rumah atau tak pada hujung minggu. Allahu robbi~ Allah sahaja yang tau bila terbayang wajah seorang mak yang mengharap anaknya pulang ke rumah...

Tapi saya yakin akan janji Allah, setiap pengorbanan itu ada harganya. Kalau balik rumah selalu pun nanti tak terasalah nikmatnya berjauhan kan? :) Allah.. Indah betul aturanMu!

Esok bermulalah revison week. Malam ni ada talk di AMF oleh Imam Muda Hasan. Sabtu ni MUET. Minggu depan dah exam untuk mid semester. Allahu Akbar. Permudahkanlah.

p/s: Ya Allah, andai rinduku terjatuh pada seseorang yang tidak halal bagiku, maka Kau jauhkanlah ia. dan andai rindu itu buat mereka yang halal buatku, maka Kau sampaikanlah salam rinduku padanya ya Rahman...

2 comments:

  1. Salam..

    Moga dirimu sentiasa kuat dlm hadpi onak berduri..
    moga ALlah memudhkan urusanmu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...