11 February 2012

Ouh.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Allahumma solli 'ala Muhammad wa 'ala alihi wasohbihi wassalam.

Alhamdulillah. Rasanya entri ni antara entri yang bertuah. Sebab saya tak perlu Encik Blog untuk loading lama pun. Macam selalu.

Fuhhh (sambil kesat dahi yang takada peluh pun sebenarnya). Hari ni merupakan hari ke3 dan terakhir bagi Raudhah Festival di Pusat Matrikulasi Uia Petaling Jaya. Ouh panjang betul nama. Tu pun guna short form. Ok takada kaitan.

Sejak hari Jumaat hari tu kami-kami yang menjadi komiti ni mensibukkan diri masing-masing di gerai masing-masing. Dan saya adalah extra-kuat memandangkan saya terlibat dengan dua stall ^_^ Gerai Intechhs dan Entrepenuership (betulkah ejaan dia ni?) Apa-apalah kan. Saya rasa macam tokei kedai pulak bila kena ulang-alik ke dua-dua gerai nih. Tapi buat taktau jelah. Sebab saya tau ramai lagi yang lebih penat dari saya. Setakat sambung kerja yang orang dah buat, takpayah nak berlagak penat sangat lah kan.

Ok saya selalu sangat termelalut ke tengah laut. Alhamdulillah. Dua-dua gerai ada pengunjung. taklah sunyi sepi takada orang nak beli jualan kami kan. Alhamdulillah alhamdulillah. Setelah seharian terpaksa berbaring di katil, dapat jugak menyumbang keringat (dah macam membajak sawah pun ada) walau saya rasa tak seberapa pun.

Hmm kekeringan idea sebenarnya. Walaupun banyak je yang berserabut dalam kepala ni. Tapi alhamdulilah, Allah bantu saya perkemas apa yang patut. DIA hantar mereka-mereka yang berkaitan sebagai tukang kemas kepala saya ni :)

Haa saya telah berjaya memperoleh kejayaan yang agak besarlah jugak bila fb saya dah hampir bersarang labah-labah disebabkan ketidaklaluan saya padanya. Jadinya saya dah boleh kurangkan kekereapan saya kepada Encik fb itu ;)

Dan alhamdulillah lagi satu kejayaan adalah bila saya sudah pulih sepenuhnya dari sindrome addicted-kepada-segala-yang-berkaitan-dengan-kahwin/nikah-awal. Panjang betul nama sindrome ni. Buktinya kadangkala saya jadi tak senang duduk bila ada yang bangkitkan perkara ini. Umpama seorang anak kecil yang dibicarakan tentang kerjaya di masa hadapan. Nampak tak kaitannya? Saya merasakan saya punya tanggungjawab yang lebih besar pada Islam, juga keluarga. Dan juga tanggungjawab kepada kawan-kawan saya yang sesetengahnya dah tenggelam timbul dengan ujian dunia. Saya tak kuat. Tapi dengan adanya mereka-mereka ni saya taklah terlalu fragile untuk tempuh seglanya di dunia ni :)

Saya berdo'a agar sahabat-sahabat saya di luar sana dapat pulih dari sindrome ini dengan secepatnya. Kerana sindrome ni punya linked yang rapat dengan masalah hati. Kalau lambat dikendali, makin teruk nanti! Percayalah cakap saya! Memang susah nak pulih kalau asyik dok layan je segala kehendak hati. Betullah ada seorang guru pernah beritahu saya, jangan selalu manjakan diri!

Atas alasan itu pernah sekali saya kata pada kawan saya baru nak suap makanan ke mulutnya; jangan biarkan perut selalu penuh. bagi dia rehat sekali-sekala. Serentak kawan saya terus tak jadi suap. Padahal dah ada kat hujung mulut kot! Ouh jahatnya saya. Tapi saya cakap betul. Mungkin sesetangah dari anda akan bagi alasan 'sekali-sekala apa salahnya' tapi bagi saya tak. Sebabnya dari sekali sekala tu lah jadi berkala-kala!

Itulah gunanya puasa dua kali seminggu. Bagi perut tu berehat dari disumbat segala macam benda.

Kenapa tajuk entri saya adalah 'ouh'? Sebab saya tak ada tajuk khusus pun. Tengoklah, dari awal entri sampai ke akhirnya, bermacam-macam cerita ada!

Baru saya teringat. Ada beberapa orang yang tegur saya, dah tak cakap pasal cinta ke? Saya cuma senyum. Sebabnya saya baru tersedar, kurangnya cinta saya pada Allah dan kekasihNya Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, bersempena Maulidurrasul kali ini, banyak yang telah menyedarkan saya. Bermula dengan kelas talaqqi oleh Ustaz Muhadir. forum dari Habib Ali Zainal Abidin, juga Syeikh Nuruddin Al-Banjari. Alhamdulillah 'ala kulli hal ya Allah! :')

Ada yang tanya, betul ke taknak kahwin awl? Eh siapa kata??? (baca dengan nada lembut) Saya cuma cakap yang saya dah sedar cinta mana yang perlu saya utamakan. Bukan menolak fitrah manusia yang Allah tetapkan. Cumanya cukuplah kalau saya siap siagakan diri saya dengan apa yang patut. Umpama nak exam lah kan. Kita tau kita ada exam, so tak ada gunanya kita sibuk hebah kat orang 'saya ada exam, saya ada exam' kan? Lebih baik kalau kita diam-diam pi baca buku. :)

Lagipun saya yakin, bagi mereka yang punya keutamaan lain umpama menegakkan deen Allah, menyambung rantai perjuangan baginda Rasulullah, pasti masa yang mereka peruntukkan untuk ini (nikah awal) tidak sebanyak masa yang mereka korbankan untuk berjuang dan berjihad di jalan Allah kan? :) Ouh saya amat salute sama entum semua~ Teruslah thabat wahai sahabat seperjuangan sekalian. Walaupun ana kadangkala terlalu jauh dari barisan entum semua tapi moga ana dapat mengekori walau nun jauh di belakang sana Allahu robbi~   :')

Ok lah. Minta maaf kawan. Saya bukan lagi saya yang dulu. Yang ada kalanya leka dibuai angan dan mimpi nak suami macamana, rumah besar mana, dan apa-apa lagilah kan. Saya punya cara tersendiri untuk dapatkan suami macamana. Resepi saya ialah menjadi apa yang saya impikan :) Senangkan? Takpayah buang masa nak pikiaq-pikiaq nak lagu mana. Tinggal nak bina diri sendiri je lagi. Then just leave the rest to Allah. Maafkan saya sahabat. Saya punya banyak lagi komitmen. Dan harapnya komitmen itu bukan bersifat duniawi lagi!

Saya punya satu impian baru. Dan saya nak kongsi dengan anda semua. Saya nak jumpa dengan baginda Rasulullah s.a.w di akhirat nanti. Nak join saya? Jom sama-sama jatuh cinta pada baginda! Telusuri sunnah baginda, sahutlah seruan baginda untuk menegakkan agama Allah! Hayya bina!

p/s: Ya Rasulullah, dapatkah kami berjumpa denganmu? Mahukah engkau kelak mengakui kami sebagai ummatmu ya habiballah?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...