17 January 2012

Feeling sindrome.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Segala puji bagi Allah, yang masih memberi ruang dan peluang, kepada anda juga saya, untuk terus memperbaiki kehidupan kita saat ini juga yang akan datang.

Allah...

Akhirnya, setelah beberapa kali mencuba, sampai saya pun tak ingat ini kali yang ke berapa, mencuba dan terus mencuba akhirnya dapat jugak menaip. Sebelum ni nak menunggu blogger ni loading, memang nak pecah kepala.

Allahu rabbi.

Entah kenapa sejak akhir-akhir ni saya rasa jauh dariNya.

Satu sebab yang paling kuat untuk jadi alasan; sibuk. Busy busy busy dan busy. Allahu Akbar... Boleh pulak kan, nak luang masa untuk Allah pun saya boleh guna alasan sibuk. Sedangkan Rasulullah s.a.w sendiri, yang mengurus masalah ummat pun tak sebusy saya. Baginda masih punya masa untuk yang Maha Pencipta.

Lepas ni rasanya kena ambil kelas pengurusan masa.

Penat. Letih. Lelah. Semput. Asma.
Semua ada.
Tipulah kalau saya cakap tak penat langsung mengurus segala macam benda.

Perjumpaan. Meeting. Perjumpaan. Meeting.

Sem lepas sebilik ada 4 orang, tapi oleh sebab saya dan sorang lagi rumet yang sama-sama join society, jumlah penghuni bilik macam 2 orang. Sebab 2 orang lagi meeting je kerja. Pagi pergi kuliah, malam pergi meeting. Sampaikan dah nak habis sem baru kami sedar yang pembelajaran untuk sem tu dah nak berakhir.

Sem ni, lepas 2 orang tu dah grad, tinggal kami berdua ynag kaki meeting ni dalam bilik. Alamatnya bilik kami macam tak berpenghuni~~

Alhamdulillah, memang betul sangat, setiap apa yang berlaku ada hikmah yang tersendiri. Bila dah sibuk ni, tak ada masa langsung nak fikir benda-benda yang tak berpekdah.

Ada orang nak kena fikir masalah bopren gefren.
Ada yang kena fikir nak buat apa lepas kelas.
Ada yang membuta sepanjang masa terluang sebab tak tau nak buat apa.

Dan yang paling kritikal, bila mereka memilih untuk berdating (tak kisahlah di alam maya atau face-to-face) untuk isi masa terluang tu. Allahu rabbi... Moga kita semua tak tergolong dalam golongan yang dimurkaiNya insyaAllah.

Marah. Marah dan marah.

Itu yang saya alami bila kawan sendiri buat perkara yang tak sepatutnya dia buat. Nak nak pulak bila dia buat depan mata. Rasa nak pekik kat telinga dia, nak hempas pintu seribu dua ratus lima puluh lapan kali, nak baling barang-barang ke luar tingkap, semua ada.

Tapi itu dulu. Zaman saya kekurang matangan.

Alhamdulillah, saya dah dewasa sikit sekarang. Saya dah jadi orang dewasa yang berusia 20an (ecehhhh~).

Tak ada nak hempas pintu beribu kali, hempas sekali dua je. Tak rasa nak baling barang luar tingkap, cukup bung dalam tong sampah. Kihkihkih! Allahu AKbar. Serius nih!

Cuma nak cakap kat sini, makin kita berusia ni, matangkanlah fikiran. Rasionalkan setiap tindakan. Jangan tiru macam saya. Saya bukan seorang yang terlaluuuuu penyabar. Sebab sabar saya ada limit. Agak agak kalau rasa nak burst kat situ, saya akan lari sejauh mungkin. Tempat yang saya tak nampak muka dia. Itu cara saya.

Tapi bila kita dah lama kenal orang, dan orang dah lama kenal kita, kadang-kadang susah jugak kan? Mereka tau, kalau saya marah tak lama. Kalau saya mendinginkan diri, diam membatu, mereka akan cuba bercakap dengan saya. Dua tiga kali, saya mesti balas. Hilang segala rajuk yang kononnya nak buat 'malas nak layan awak'. Allah~

Tapi kadang-kadang saya rasa macam saya merelakan dan meredhai perbuatan mereka, bilamana saya meng'ok'kan diri saya selepas merajuk yang tak berapa lama tu. Sebab bagi saya, kalau saya marah tu, mungkin akan cuba untuk tak buat lagi benda yang saya tak suak. Atau benda yang sebenarnya Allah tak suka.

Dalam saya melayan ke'tension'an ni, saya dapat panggilan dari bonda tercinta. Mak cakap, ayah saya dah diconfirmkan akan bertugas nun di Gurun Sahara. Menjadi pemerhati antarabangsa. Apa ynag saya faham, tugasnya macam penjaga sempadan. Saya tak tau nak rasa apa (masalah yang dah lama dialami; masalah nak tentukan perasaan). Sedih, gembira. Entahlah. Clueless. Feelingless.

Tapi lepas saya solat, saya tak tau kenapa tiba-tiba ada air keluar dari kelopak mata. Entah dari mana datangnya.

Saya cuma takut. Sebab saya anak ke2. Anak sulun perempuan. Abang saya jauh nun di Kelantan sana. Jadi sayalah kena bantu mak saya. Lagi satu yang paling saya takut, saya dengan ayah saya banyak mencipta kenangan masa cuti semester lepas. Fikiran negatif saya buat saya takut ia menjadi kenangan terakhir. Na'udzubilah.

Sahabat, saya mohon do'a kalian. Do'akan moga saya kuat dalam hadapi semuanya. Kuat berdepan dengan mereka yang semakin jauh dari saya, yang mengenepikan syariat. Dan do'akan moga saya tabah menerima apa jua ketentun dariNya. Dan yang paling utama, do'akan keselamatan ayah saya yang akan berpergian setahun lamanya.

Berdo'alah. Tak perlu beritahu saya. Kerana do'a sahabat kepada sahabatnya yang lain tanpa diketahuinya akan dimakbulkan insyaAllah :)

p/s : walau siapapun awak, tolong do'akan saya ye :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...