19 January 2012

Berpemalas.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Astaghfirullahal 'azhim.

Ini antara entri bertuah yang saya mulakan dengan istighfar. Saat ini hati memang tengah geram. Emosi tak stabil. Perasaan nak-baling-semua-benda-depan-mata datang lagi. Allah... Betapa mudahnya hati hambaMu ini dirasuk amarah.

Saya bukan manusia baik. Bukan tak bersyukur dengan apa yang Allah beri, sebaliknya mengaku kelemahan diri. Tapi sejahat-jahat saya pun, saya amat tak suka, atau bahasa lebih sopan, saya tak gemar bila ada yang 'dating' depan saya. Tak kisahlah dating pegang tangan ke, hatta ber'calling-calling' atau berbalas mesej melalui telefon sekalipun.

Teringat zaman sekolah dulu. Walaupun kami masih bergelar pelajar sekolah, tapi kami masih tahu bagaimana menginterpretasikan otak kami. Saya bukan tak pernah ada kawan yang bercouple dulu, tapi sekurang-kurangnya mereka menghormati saya. Kawan saya tak akan dating depan saya sebab dia tahu saya tak suka pemandangan itu. At least dengan adanya saya, mereka 'berhenti dating' untuk sementara waktu. Saya tak jelous pun. Sebab dosa saya memang dah banyak. Tapi hati saya yang tak boleh menerima.

Jadi saya masih pelik dengan kawan-kawan saya sekarang ni. umur kami makin meningkat dewasa, tapi pemikiran kami boleh diatasi oleh budak sekolah rendah agaknya. Kalau dulu kawan-kawan saya tahu menghormati orang lain. Tapi tidak lagi sekarang. Sesuka hati berlemah gemalai, lemah lembikkan suara, aduhai.... Terus terang saya cakap, saya memang tak boleh terima!

Kalau saya masih boleh bertahan, saya akan stay di mana saya berada. Stay still. Dari bersuara, terus diam tak terkata apa. Langkah akhir, berlalu dari tempat tu. Itu kira nasib baik kalau saya tak menghempas pintu! Allah... Betapa tidak sabarnya saya mengahadapi semua itu. Antara satu kelemahan saya yang terbesar.

Astaghfirullah...

Ok lah. Malas nak beremosi lagi. Alhamdulillah dah stabil sikit :)

Back to the topic. Minggu yang dilanda kesibukkan dah berlalu (buat masa ni). Alhamdulillah, talk by Ustaz Syaari Abdul Rahman berjalan lancar semalam. Tak lah lancar sangat sebenarnya. Tapi overall alhamdulillah... Dengan cuma PM (program manager) dan APM nya student 2nd year, dan komiti-komiti lain semua student 1st year, masih boleh berjalan jugak program ni.

Mulanya agak takut jugak, sebab malam yang sama ada 2 3 program lagi yang berjalan dalam waktu yang sama. Talk dari Ustaz Kazim Elias pun ada. Tapi alhamdulillah, AMF hall masih penuh. Sampai tak muat orang nak masuk. Dan komiti-komiti pulak, terpaksa jadi pak guard dan mak guard di belakang dewan~

Mulanya macam mustahil jugak nak jayakan talk ni. Dengan kami masing-masing busy. Dengan sesetengah komiti yang tak bagi full commitment. Allah... Ujian ujian. Meeting demi meeting. Perjumpaan demi perjumpaan. At last, the day of the event! :)

Penat wooo... Bila kerusi tak cukup, semua orang jadi prep and tech. Bergerak pantas ke kiri dan kanan dewan mengheret kerusi. Lelaki perempuan. Prep and tech. Pub and pro. APM. Semua bergerak. Sampai je kereta ustaz, kami bergegas dapatkan ustaz dan zaujahnya, Kak Nurul. Tak lupa jugak, anak mereka, Fateha. Sweet kan? Happy family :)

Bila masa dah time, kami PM, APM, special task pun mengiringi speaker dan VIP ke hadapan dewan. Takut kot, jalan tengah-tengah orang ramai tu! Semua orang pun tengok je~ Sambil-sambil ustaz bagi ceramah tu, sekali sekala anaknya Fateha akan keluarkan bunyi, mungkin tanda setuju dengan apa yang abinya sampaikan. Kami komiti a.k.a pak guard dan mak guard berulang alik ke sana sini. Selesaikan apa yang patut.

Agak-agak nak patah tulang belakang, timbul rasa tak puas hati dengan PM yang bersenang lenang di kerusi empuk di depan dewan dengan para VIP. Sempat saya hantar sms pada PM; 'untunglaa duduk atas kerusi kat depan tu. kami semua dah nak patah tulang belakang jadi pak guard and mak guard kat belakang ni'. Terkejut saya. Sebab lepas beberapa minit PM terus bangun dan keluar ke belakang dewan. Mula-mula macam rasa bersalah sebab buat dia rasa bersalah, tapi lama-lama rasa bersalah hilang terbang ke mana~ Allahu rabbi~

Selesai sudah event. Sebelum ustaz dan keluarga berangkat pulang, sempat saya bergambar dengan Kak Nurul :) Kenangan kot. Sebab dulu saya cuma mampu stalking ustaz dan zaujah di fb dan blog, tapi malam tu saya berinteraksi dengan mereka. face-to-face, live siap! :) Rasa macam jumpa artis kejap~

Lagi satu yang tak disangka, ingatkan lepas dah habis event semua orang beredar balik ke mahallah. Tapi ada dalam 30 orang, stay dekat AMF dan tolong kami semua kemas dewan. Allah... Pertolongan Allah memang tak siapa sangka. Dalam beberapa minit kemas dah dewan tu.

Akhir sekali, post mortem. Habis dalam pukul 1 pagi. Sampai bilik dah pukul 1 lebih. Nak buka mata memang dah tak larat. Apa lagi, syahidlah di satu pagi~ Dah la esok pagi ada pop kuiz pukul 8 pagi!

Bangun bangun tidur, baru nak terhegeh-hegeh baca notes. Notes tu bro.Haedir upload dalam website. Jadi bila nak download tu it takes time. Sebab tu tangguh-tangguh bila nak download. Sebab tak habis download lagi, laptop dah tidur. Maklumlah, macam tak faham dengan keadaan internet kat sini~

Kelam kabut menelaah notes dalam laptop. Dengan mata terkebil-kebil. Kejap-kejap pejam kejap kejap celik. Dah nak pukul 8 pun masih depan laptop. Lepas tu kuasa Allah datang. Bro.Haedir bagi mesej. Kelas akan mula lambat dalam 15-20minit lagi. Alhamdulillah. Sempat nak baca lagi. Saya tau sebenarya kenapa bro.Haedir lambat, sebab dia pun join talk malam tadi~ :)

Apapun, walaupun kuiz tak berapa nak lancar sangat masa jawab tadi, alhamdulillah, selesai sudaaaaa~ :)

Lepas kelas terakhir petang tadi, bermulalah aktiviti bermalas-malasan... Dan aktiviti ini akan berakhir bila berakhir cuti tahun baru cina nanti :p

Syukran kerana sudi baca! Wassalam :)

p/s: lupa nak bagitau tajuk talk; Kepemimpinan Sultan Muhammad Al-Fateh :)

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...