22 December 2011

Suka, cinta, kahwin.

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w di pagi Jumaat yang mulia ini :]

Alhamdulillah. Bernafas lagi kita di pagi Jumaat ni kan? Entah bila kita punya due date, wallahua'lam~

Dah nak sampai penghujung tahun dah kan. Makin bertambah tahun, bertambah umur, tak ramai yang sedar, sebenarnya tarikh kematian kita juga makin dekat!

Allahu Akbar.

Bukan nak jaga tepi kain orang, tapi kadang-kadang bila lihat orang lain, timbul rasa kasihan. Rambut kaler-kaler, baju kainnya tak berapa nak cukup, kuku warna warni, dan macam macam lagilah. Na'udzubillah. Terkadang sampai terlebih-lebih pula mikirnya. Macamana pengakhiran mereka ni. Tapi Allah campakkan sesuatu dalam kepala ni; bahawa mungkin mereka ni betul betul tak tahu apa itu dosa pahala.

Perumpamaan mereka ni samalah macam orang yang pakai tudung, tapi pakai baju lengan pendek atau baju ketat. Bagi setengah mereka, asal dah pakai tudung, kira dak ok. Jangan terkejut. Sebab ramai antara mereka yang benar benar tak tahu!

Kes lain pulak. Bercouple. Bercinta sampai ke langit. Cewah! Yang ni pun lagi satu. Ramaiiii sangattt remaja remaji yang sedang mengalami perkara ni. Yang pakai tudung pendek, tudung labuh, yang tak ditarbiyyah walhal yang ditarbiyyah sekali pun, semua terjatuh dalam kancah percintaan yang tak diredhai ni. Memang sediiiiiihhhh tak boleh cerita bila kawan kawan sendiri tergolek depan mata (jangan fikir lain). Tapi tak boleh nak dinafi, perasaan suka, cinta, ingin mencinta dan dicintai, itu semua adalah fitrah. Nak buang? Jangan harap~

Terkadang hati tergerak nak slow talk dengan mereka. Walau sekadar mengenali nama mereka di friendlist fb. Takut sama-sama terpalit. Tapi itulah, tak ada keberanian. Allahu Akbar. Alasan semata~

Buat adik-adik, sahabat sahabat dan semua saudara saudari seIslam, betul, cinta itu fitrah. Perasaan suka itu fitrah. Kita memang tak mampu nak menidakkan perasaan ini. TAPI, perlu diingatkan. Ia perlu disalurkan pada saluran yang betul.

Bertunang dan berkahwinlah.

Dah bosan kan dengar pasal ni? Tapi inilah yang kita kena selalu ingatkan pada diri.

Sedih lagi sekali, bila ada kawan kawan yang bila ditanya kenapa tak kahwin lagi? Padahal dah ke hulu ke hilir berdua, bergambar bersama, bercouple sampai bertahun tahun kot! Dan macam macam lagilah. Bagi yang memang tak tahu tu kita tolak tepi. Sekarang ni nak cakap pasal golongan mereka mereka yang tahu, dan faham apa yang boleh dan tak boleh dalam berikhtilat.

Satu perkara je sebenarnya. Kalau rasa masing masing belum bersedia atau masih tak mampu dari berbagai segi, toksah lah dok berjanji setia sehidup semati lah bagai... Ni tak. Bagi alasan alasan lapuk jugak setiap kali diaju soalan bila nak nikah. Buat yang haram takpa, bila disuruh buat yang halal, dok bagi 1001 alasan! Ni yang hangin ni! Ok yang ni lawak je~ Tak memasal nak memarah pulak pepagi Jumaat yang mulia ni... :]

Takda lah. Ana betul betul maksudkan. Kalau asyik beralasan bila suruh nikah tu, dah janganlah nak mengada-ngada bagi harapan palsu pada orang lain dan diri sendiri terutamanya. Kalau tak nampak lagi gerbang perkahwinan tu, jangan berani mengucap cinta. Ececehhhh...

Dan bagi yang percaya pada janji Allah, yang dah buat perancangan rapi lagi siap, bolehlah dipercepat kan kerja kerja tu ye. Lagi cepat lagi baik. Benda yang baik kan tak elok lambat lambat kan~

#ok ana juga percaya pada janjiNya cuma belum ada yang sudi datang rumah :]

Penat dah cakap sebenarnya. Tapi kena jugak cakap. Tak cakap nanti menyesal pulak kan.

Yang takut tak tahu nak bagi isteri makan apa, kena ubah persepsi. Rezeki dari Allah. Memanglah senang nak cakap kan. Tapi kalau tak berusaha, mana nak dapat duit? Jadi berjimat cermatlah dari sekarang. Tak payah nak boros sangat lah kan. Dan banyak lagi cara.

Yang takut ganggu pelajaran. Hai syeikh, mak ayah hangpa dua-dua bekerja, mereka dah kahwin kan (opkoslah kan)? Tak pelik pulak kome. Mereka ok je. Tak ganggu pun kerja kerja opis dorang kan?

Apa lag? Oh tentang hati budi ibu bapa, itu kena kasi setel sendiri. Kena yakinkan dan perlu buktikan pada mereka, yang anda mampu mengemudi bahtera keluarga anda sendiri. Kalau bangun pagi pun kena dikejutkan, makan pun kena bersuap susahlah kan. Mak ayah mana yang nak bagi kahwin cenggitu~

Ok ok. Dah taktau nak merepek apa. Oh ye. Seminggu dua lagi dah nak masuk sem baru :]

#barakallahulakum bagi mereka yang baru mendirikan bait muslim dan yang otw jugak. ana bila? Allah je yang tau...

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...