12 August 2011

Orang Baik .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Alhamdulillah , wa syukurillah . Allahu Akbar . Hingga ke saat ini Allah masih lagi memberi peluang kepada kita semua mgecapai dan merasai nikmat iman dan Islam . Allahu Akbar .

Manisnya Ramadhan yang mulia ini kian pudar dek kerana banyak perkara lagha yang dibuat tak kira di siang mahupun di malam hari ... Astaghfirullah ... Ampunilah kami , bawalah kami kembali ke jalanMu ...

Hmm bercakap soal orang baik ,walaupun ana bukanlah tergolong dari golongan ni , tapi tak dapat kita sangkal bahawa kita juga cenderung kepada orang-orang yang baik kan ? :)

Bahkan kita boleh dengar macam-macam dalil yang menggalakkan agar kita bersahabat dan berdampingan dengan orang-orang baik agar kita juga akan menjadi baik .

Zaman sekarang ni , memang susah betul nak jumpa orang yang betul-betul baik . Walau bagaimanapun lain orang lain perspektif mereka terhadap 'baik' ni . Dan bagi ana , orang yang baik adalah orang yang secara automatiknya boleh ingatkan ana kepada Allah , kepada kebesaranNya dan segala yang bersangkutan kepadaNya . Allahu Akbar , memang benar , sangat susah nak jumpa orang-orang baik ni .

Nak nak pulak ana ni bukan jenis yang cepat menyatakan kebaikan seseorang tu . Walau dia bertudung labuh , berjubah , berniqab , berkopiah sekalipun , jarang sekali yang ana terus labelkan sebagai baik . Na'am , ana bukanlah sesiapa pun yang boleh suka suka hati nak judge manusia , namun andai seseorang tu betul-betul baik , tanpa tudung labuh , tanpa kopiah pun kita confirm dapat rsa 'aura' kebaikan mereka . Percaya tak ? :)

Apa yang nak disampaikan di sini sebenarnya , dalam bulan baik bulan mulia ni cubalah sedaya upaya , sungguh-sungguh untuk jadi orang baik . Yang mana bila orang lain lihat , dengar atau dekat dengan kita , secara automatiknya akan mengingatkan kita kepada pencipta kita yakni Allah 'azza wajalla . Allahu Akbar .

Jadinya , walau kita berjubah , bertudung labuh , berkopiah , berserban , semualah kan , jangan sampai orang lain label yang tak elok kepada kita . Sebabnya kita membawa nama Islam melalui pemakaian kita sebenarnya . Jadi , jangan pernah berputus asa untuk perbaik akhlak agar seindah pemakaian :)

Kita suka tengok orang baik , kita suka dekat dengan orang baik . Tapi agak agak kalau kita sendiri tak ada inisiatif nak jadi baik, adakah orang yang baik tu nak dekat dengan kita ? Renung-renungkan ...

Alhamdulillah , dah pun masuk malam ke-13 Ramadhan 1432H . Bersyukurlah kita kerana terpilih untuk merasai kemanisan Ramadhan sedang ramai di luar sana yang mahukannya tapi tak diberi peluang oleh Allah untuk merasainya .

Selesai sudah practical database semalam , yang mana agak sukar bagi ana akibat study last minute . Redha je menanti keputusan . Sedih memikirkan apa reaksi mak dan ayah nanti . Allah ...

Selama 12 hari menjalani ibadah puasa , entah apa yang ana buat . Tak tahu apa bezanya amalan di bulan ini dengan bulan-bulan lainnya . Mungkin sebab tak gunakan peluang yang ada untuk meraih segala macam kelebihan , Allahu'alam ... Allahu Akbar ...

Harap sahabat sahabiyyah semua tidak mengalami atau mengulangi perkara yang sama . Moga sama-sama kita manfaatkan bulan Ramadhan ni sebaiknya agar kita tak menyesal andai ini merupakan Ramadhan kita yang terakhir ...

Mohon maaf atas segala khilaf , andai ada yang terasa , ada yang terluka , moga dimaafkan . Mana tahu , ini yang terakhir ...

Sebening air wudhu', sesuci Al-Qur'an , semerdu alunan zikir , seindah solat fardhu 5 waktu , setenang hati yang tiada rasa dendam dan benci , andai tangan tidak sempat berjabat , andai wajah tak sempat bertatapan , Ramadhan yang dirahmati , bukalah pintu kemaafan buat diri ini . Aaminn ya Allah .

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...