26 August 2011

Malunya .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Allahu Akbar .

Nikmat yang mana satu yang mahu aku dustakan ya Allah ? Sungguh nyatalah , hambaMu ini tidak tergolong dalam kalangan orang-orang yang bersyukur atas setiap kurniaanMu . Allahu Akbar .

Entah kenapa , tiba-tiba aku malu .

Kau kurniakan bulan Ramadhan , buat hamba-hambaMu berpesta ibadah , menebus segala dosa , kembali bertaubat setelah tersasar , menangisi segala keterlanjuran .

Tapi sayang , aku sia-siakan . Hari demi hari meninggalkan , tapi terasa seperti tak terisi . Hanya penuh dengan perkara-perkara lagha dan tak berfaedah . Masa yang ada terbuang dan dilempar begitu sahaja .

Maka tak peliklah bila hati terasa kosong sepanjang Ramadhan . Berbeza . Jauh berbeza dengan Ramadhan sebelumnya . Ya Allah , adakah aku tidak tergolong dalam golongan orang yang Kau beri hikmah , hidayah dan rahmah ?

Allahu Akbar .

Malunya aku .

Bermegah dengan title da'ie yang dipegang , bermegah dengan pandangan orang , bermegah dengan segalanya , bermegah dengan semua yang jelasnya Allah yang punya ! Tapi tidak pula aku jalankan amanah yang diberi dengan sebaiknya .

Allah ...

Aku cemburu saat melihat ketenenangan di wajah-wajah hambaMu yang soleh solehah . Rajin beribadah tanpa lengah dan mengah . Dalam hati terselit keinginan untuk menjadi seperti mereka .

Tapi aku malu , kerana aku tahu , aku cuma menyimpan angan . Tiada usaha pun dari segi perbuatan . Allahu Akbar , betapa malunya aku ya Allah ...

Aku juga cemburu saat , melihat akhowat dan ikhwan lain , seusia atau mungkin lebih muda atau lebih tua, berjaya mendirikan Baitul Muslim . Tapi aku malu , kerana aku tahu bahawa aku tidak membuat persediaan menghadapinya , tapi sibuk memikirkannya ! Seharusnya aku telah mula untuk 'menjadi' seseorang agar dipertemu dengan seseorang yang sama-sama 'menjadi' . Allahu Akbar ...

Lebih malu lagi bila Allah dah banyak bagi petanda-petanda bahawa hari yang dijanjikanNya hampir tiba , tapi aku masih juga alpa dan leka ... Lebih-lebih lagi dengan kemeriahan Syawal yang bakal tiba sebagai ujian ...

Ya Allah , telah Kau buka mata hambaMu ini , melihat khilaf dan dosa yang dilakukan manusia . Saban hari saban masa . Moga Kau pelihara aku , agar tidak menjadi salah seorang daripada mereka . Moga Kau selamatkan aku , dari azabnya seksa Neraka .

Ya Allah , dengan Ramadhan yang masih berbaki ini , Kau bukalah pintu hatiku , ampunilah aku , dan jangan Kau biarkan aku terus hanyut dengan keindahan dan nikmat dunia yang hanya sementara ...

Ya Allah , jadikan Ramadhan kali ini lebih bermakna dari yang sebelumnya . Ampunilah segala dosaku ya Allah , agar aku tidak tergolong dalam golongan orang yang terkecuali dari mendapat pengampunanMu .

Ya Allah , jadikan aku insan yang mata hatinya sentiasa ingat kepada akhirat ya Allah ... Agar aku tidak tersungkur di pentas dunia ... Ameen .

27 Ramadhan 1432H .

1 comment:

  1. subhanallah..moga Allah permudahkan urusan kamu... moga ramadhan yang berbaki ini dpt kita penuhi dan manfaatkan sehabis2xnya kerana Allah..moga tergolong dalam golongan yg terbaik di sisi Nya..keep update ek..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...