30 June 2011

Mengapa Kesempurnaan yang Dicari ?

Bismillahi Rahmani Rahim .

..... beberapa minit sebelum bertolak pulang ke Baiti Jannati , di Mahallah zc , cfs iium .....

Alhamdulillah , wa syukurillah ya Allah .Tiada apa yang mampu kuungkapkan melainkan kata syukur dan rinduku padaMu . Moga aku tergolong dalam golongan yang diredhaMu ya Allah . Dan matikanlah aku dengan mati yang baik . Aamiin .

Sejak akhir-akhir ni entah kenapa , jatuh cinta pada lagu sixth sense ; Pemilik Hati dan lagu Maher Zain ; Freedom . Ada maksud di sebaliknya ? Allahu'alam . Sampai roommate jadi bosan asyik dengar lagu yang sama berulang kali setiap hari . =,=

Sejak akhir-akhir ni juga selalu moody . Bukan moody yang biasa , tapi terlebih luar biasa . Moody bukan sebab apa , tapi sebab tak senang bila rasa orang lain kurang sempurna . Walhal diri pun tak lah sesempurna mana pun . Ada jawapan untuk persolan ni ? Silalah jawab kerana ana tak punya jawapan . Tertanya-tanya juga , kenapa diri ini terlalu mudah membuat kesimpulan tentang diri orang lain ? Wallahu'alam .

Terkadang pelik melihat muslimat yang bertudung lubuh (kredit to myself jugak) , tapi tak ada bezanya dengan yang tak bertudung . Bukan mengata orang lain , tapi semuanya dituju buat diri sendiri jugak . Sebabnya segelintir dari kami , ada jugak yang bercouple , berdatinglah segala . Bukan nak kata yang pakai tudung labuh tu baik dan yang tak bertudung jahat , tapi macam yang ana cakap tadi , sering ternampak ketidak sempurnaan di mana-mana . Sedih pun ada , sebab kami seangkatan (bertudung labuh) . Apa kata mad'u bila yang sepatutnya menjadi contoh , buat perkara yang tak sepatutnya ?

Ada pulak lagi satu golongan yang menasihati adik-adik yang lebih muda , supaya jaga ikhtilat , jaga pergaulan . Tapi belakang adik-adik sendiri , bebas je ketawa dengan suka ria , muslimin muslimat . Siap sentuh yang bukan muhrim , walaupun indirectly . Maknanya menggunakan barang atau benda lain untuk menyentuh . But it still , menyentuh kan ? Entahlah . Pelik . Walhal Allah dah bagitau , Dia tak suka manusia mengatakan sesuatu tapi tak melaksanakannya . Mungkin salah sendiri jugak , sebab tak berkata apa-apa kepada mereka yang lebih tua . Tak berani mungkin .

Untuk muslimat berpurdah pulak , sebelum tu minta maaf andai ada yang terasa . Ini bukan ditujukan buat semua , tapi segelintir sahaja . Ana tak tahu , ana pelik , ana bingung , memikirkan sebab-sebab entunna semua letak gambar kat fb . Ana akui ana pun bukanlah baik sangat , tapi macam yang dah diberitahu kat atas tadi , ana sangat pelik . Ada tu yang bergaya sakan . Ada setengah tu letak gambar betul-betul saiz muka mereka . Means profile pic tu nampak bahagian muka sahaja yang bersaiz besar . Yang ni pun ana sedih jugak . Yes people are not perfect . But why do we make things become more unperfect ? We should actually try hard even to touch the surface of perfections even we cant but at least , we have a try .

Memakai tudung labuh , memakai purdah . Bukanlah sebab nak tunjuk pada orang lain , yang kita ni solehah . Atau kita lebih baik , lebih alim dari orang lain . Ana sendiri , bukanlah baik mana pun . Sama jugak , selalu buat salah , buat silap. Iman pun turun naik . Mungkin naik sikit , tapi turunnya laju . Sebab tu ana buat entry ni , moga muslimat luar sana yang mungkin tak sedar , kembali sedar . Ada yang cakap , letak gambar kat fb sebab nak orang kenal . Habis , pakai tudung labuh , berpurdah semua , sebab nak orang kenal ke ? Wallahu'alam mungkin ada yang berniat macam tu tapi ingatlah , kita mencari redha Allah , dan bukan kemurkaanNya . Suka dan cinta manusia hanya sementara , tapi cinta Allah kekal selamanya .

Bila nampak kesalahan orang lain , baru terfikir , macamni jugaklah yang orang lain fikir tentang aku rupanya . Walau pada zahirnya nampak baik, bagus , tertutup litup , tapi orang masih akan nampak cela kita . Dan itulah diri ana sebenarnya . Hanya manusia biasa yang selalu membuat khilaf . Bukan membuka pekung di dada , cuma mungkin bagi yang betul-betul mengenali akan mengubah persepsi siapa diri ana yang sebenarnya . Pakaian boleh menutup , tapi akhlak yang jelas tergambar tak akan mampu melindungi diri kita yang sebenarnya .

Di sini ingin ana mengajak sahabat sahabiyyah seperjuangan yang disayangi fillah , marilah muhasabah diri . Kita di dunia ni tak lama , hanya sekejap cuma . Macamana nak ambil dunia ini sekadarnya ? Tips picisan dari ana . Saat kita terlalu gembira , galak ketawa , perasaan yang tersangat suka , cuba berhenti sejenak , andai Allah ambil nyawa kita saat kita terlalu bersuka-sukaan , macamana ? Terkadang ana sendiri terus tersentak bila teringat , nyawa ini cuma pinjaman , tapi kita buat macam hak milik selamanya . Diberi pinjam supaya kita buat persiapan berjumpa denganNya , tapi kita sia-siakan . Diberi hati dan jiwa yang suci bersih pada mulanya , tapi kita pulangkan hati dan jiwa yang kotor dan busuk . Buat perkara lagha tak kira waktu .

Bukan manghalang untuk bergelak ketawa , bersuka ria , tapi sekadarnya sahaja . Terkadang rasa kurang enak menerpa bila melihat sahabat sahabiyyah terlaluuuuu suka , hingga terhenjut-henjut menahan ketawa . Kadang tu sampai keluar air mata . Terbahak-bahak pun ada . Kekasih kita sendiri , hanya tersenyum tanpa tawa . Andai kita tahu bila akan berlakunya Hari Kiamat , mesti kita akan sedikit ketawa dan banyak menangis . Allah ... Peliharalah kami , jangan Kau golongkan kami dalam golongan yang banyak berbuat lagha , yang banyak cintanya kepada dunia dan isinya lebih dari cinta buatMu Yang Esa .

Allahu Akbar .

Matikan kami dengan kesudahan yang baik  Ya Allah . Ingin sekali kami mati bagai para syuhada' . Namun kupasti , kami tidak ada kelayakkan itu . Allah . Biarlah kami hina di pandangan manusia , namun jadikan kami 'seseorang' di sisiMu ya Allah .

Allah , andai rindu kami adalah tidak halal buat hambaMu , maka sekatlah perasaan rindu itu . Kau campakkanlah semula rasa itu andai rasa itu halal buat kami . Ya Allah . Sesungsuhnya Engkaulah yang membolak-balikkan hati dan perasaan kami . Maka peliharalah hati kami , juga perasaan kami , agar tidak mudah goyah dengan usikan dan bisikan syaitan laknatullah .

Ya Allah , sesungguhnya hanya Kau yang mengetahui kerinduan hambaMu ini kepada insan-insan ciptaanMu . Lindungilah aku , peliharalah aku . Permudahkan aku dalam menemui ahli keluargaku . Sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Mengetahui akan segala lintasan hati hambaMu .

2 comments:

  1. Assalamualaikum dik..pertama sekali akak ingin ucapkan selamat ulang tahun yg ke 19 thn yea(baca entry tbaru adik).

    Nurkilan adik ini seakan-akan mengerti apa yang akak fikirkan sekarang ini.

    Moga Allah tetapkan iman kita selalu dan matikanlah hambaMU ini dalam keadaan beriman..aamin.

    Take care dik.

    ReplyDelete
  2. Allahu Akbar .

    Allahumma aamin kak ^_^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...