21 May 2011

Nak , tapi tak nak .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warahamtullah ya sodiqi wa sodiqoti li jami'an ... Alhamdulillah kupanjatkan kepadaMu ya Allah , atas segala nikmat dan limpahan rezeki yang telah Kau kurniakan buat kami semua hingga ke detik ini . Moga Kau pelihara kami agar kami tidak tergolong dalam golongan yang Kau murkai .

Hmm tajuk kali ni macam pelik kan ? Agak pelik la di pendengaran kita ye tak ? But im talking about the reality of life nowadays .

WE WANT SOMETHING WITHOUT DO ANYTHING .

Contoh paling dekat ; apalagi kalau bukan kahwin kan ? ^^, tak habis-habis Hmm topic ni yang bagi impact besar punya kan kan kan ?

Kita remaja muda mudi ni kalau tak cakap pasal nikah kahwin ni memang tak sah . Nama pun remaja . Jiwa pun remaja . Nafsu pun remaja . Semualah . Tapi kan , dalam dok mengejar Baitul Muslim ni , apa je persiapan yang dah kita buat ? wondering why it must be KITA ? Ilmu kekeluargaan dah tinggi takat mana ? Duit dalam bank nak sara anak isteri , keluarga semua , dah berapa juta ? macam melebih la pulak Nak kahwin ni bukan macam pakai baju sehari dua tapi sebolehnya nak dibawa hingga ke Syurga !

Memang betul duit bukan segalanya tapi tak dapat dinafi , duit sangat diperlukan dalam kehidupan kita ni . Kalau entum perasan , pasal duit lah punca kebanyakan masalah kat dunia ni . dunia ke ?

Rasuah . Riba' .
Meragut . Merompak .
Kawan lari .
Isteri tak setia . Anak belajar mencuri .

Na'udzubillahi min dzalik . Moga dijauhkan Allah dari segala sifat terkeji . Hmm semuanya sebab duit kan ? Menipu la kalau ada yang cakap duit tu tak penting . Duit bukan segala-galanya tapi ia tetap penting . Setuju tak ? ^^ So , konklusinya , nak kahwin kena ada perancangan yang rapi dan teliti . Bukan hanya bermain di bibir tapi langkah-langkah sepatutnya turut diambil . Nak kahwin , nak kahwin tapi perancangan dan persediaan langsung tak ada !!!

TAPI , kahwin tu bukanlah main focus ye anak-anak ... Perkara pokok kat sini ialah PERANCANGAN dan PERSEDIAAN .

Jadi , apakah PERANCANGAN dan PERSEDIAAN kita untuk menghadapi Hari yang DijanjiNya ?

Is it nothing ? Hope its not .

Perasan tak , kita cuma cakap , cakap dan cakap aje . Tapi langkah langkah semua kita tak ambil . mungkin bukan kita SEMUA Kita cakap kita nak kan SyurgaNya , nak menikmati kemanisan dan keindahan di dalamnya . Kita cakap kita takut akan NerakaNya . Tak nak jadi salah seorang penghuni NerakaNya . Tapi apa yang kita DAH buat untuk menghadapi semuanya ? APA YANG KITA DAH BUAT ???

MUNGKIN kita perasan kita dah cukup bagus . MUNGKIN kita perasan kita dah cukup baik . Dan MUNGKIN , kita perasan kita tak buat dosa . MUNGKIN kita rasa kita dah cukup sempurna . Amal ibadah semua dah perfect . TAPI , itu semua hanya KEMUNGKINAN . Sedarkah kita ???

Tiap saat kita bergelumang dengan dosa . Ya , memang benar kita tak berzina dengan yang bukan muhrim . Tapi itu zina lain . Namun zina mata , zina hati ? Confirm ke kita terpelihara dari zina-zina ni ? Selain tu , hubungan dengan keluarga , sahabat-sahabat dan juga Allah yang terutamanya , betul-betul terjaga ke ? Hati mereka confirm tak pernah terguris dengan kita ke ? Jangan sampai kita terpaksa cari mereka di padang mahsyar nanti sudah la . Allahu Akbar .

Next . Apalagi ? Dosa yang berkaitan dengan akhlak kita . Sifat-sifat mahmudah , semuanya dah terpahat dalam hati ke ? Dah sebati dengan jiwa ke akhlak mulia seperti kekasih kita Rasulullah S.A.W ? Saat Allah uji kita , bersabarkah kita melaluinya ? Atau kita beri kemenangan percuma kepada nafsu dan syaitan ? Cuba fikir sejenak . Sifat malu . terutamanya muslimat Ada atau tak dalam diri kita ? Malu ni besar cabangnya . Bukan hanya malu kepada masyarakat , tapi juga malu kepada Allah . Yakni malu untuk membuat dosa . Allahu Akbar . dalam hati ana juga terasa dengan kata-kata sendiri Di manakah sifat malu kita ?

Suka ana tekankan buat sahabiyyah muslimat ana yang ana sayangi lillahi ta'ala . Antara sifat yang WAJIB ada pada kita adalah sifat malu . Ini lebih kepada ikhtilat sebenarnya . Sama ada physically atau secara maya . Kadang kadang kita rasa kita dah cukup jaga kan ? Tapi kita selalu tak sedar , yang kita dah TERlanggar batas yang ditetapkan . Mungkin physically kita dah berjaga-jaga , bercakap sekadar yang perlu . Memendekkan perbualan . Semualah kan . Tapi secara maya , kita tak pernah tekankan .

Macamana ?

FB , YM , SMS .

Mentang-mentang kita tak nampak muka orang yang kita chat tu . Mentang-mentang suara masing-masing tak kedengaran . Mentang-mentang perbualan kita tak ada orang yang tahu . Tapi kita lupa , ALLAH TAHU segala-galanya . Nafsu bisik pada kita ; alah takpe , bukannya face to face pun . Tak salah pun . Tak dosa . Is it really nothing ? Entum yakin ke TAK BERDOSA ? Allahu Akbar ... Selamatkanlah kami semua dari seksaan azab api nerakaMu ya Allah ...

Allahu Akbar ... Entah esok masih ada buat kita atau tidak ? Allahu'alam . Moga Allah sentiasa memberi peluang buat kita untuk memperbaiki diri . Sementara Allah masih bagi peluang ni , sama-samalah kita gunakan sebaiknya . Jangan biar nasi menjadi basi . Sebab kalau jadi bubur , masih boleh makan kan ?

Buat sahabat sahabiyyah sekalian , moga entum tegur ana andai ada salah silap yang ana lakukan .
Jazakallah li jami'an .
Wallahua'lam .

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...