30 May 2011

Oh Dugaan ...

Bismillahi Rahmani Rahim .

Alhamdulillah ya Rahman , diri ini masih Kau beri nikmat tanpa putus dan cela hingga ke saat dan detik ini
Alhamdulillah wa syukurillah ...

Alhamdulillah , almost recovered from shock . Enormous shock .

Seakan hilang pertimbangan , saat mendapat berita tentang emak . Sejujurnya , tidak dapat digambarkan perasaan itu . Sedih pun tidak , sayu pun tidak . Ana cuma terdiam .
Terdiam selama beberapa hari . Terdiam sambil berfikir dan memerah otak ; apakah perasaan yang sepatutnya aku rasakan saat ini ?

Tak dapat diterjemah , sama ada ini adalah perasaan redha yang Allah kurniakan , atau sebaliknya . Seakan mengalami kecelaruan minda dan perasaan . Tapi memang sejak dua menjak ni ana mengalami perasaan yang sama , terutama dalam membuat pilihan . Tentang makanan terutamanya .

Pergi pasar malam , keluar hampir setangah jam , balik dengan tangan kosong . Ditanya ; beli apa ? Cuma senyum , sambil menggeleng kepala . Bukan sekali dua , tapi dah banyak kali . Bakal doktor di luar sana , adakah ini namanya penyakit lupa ? Hmm masa cuti dah makan entah apa-apa , mana tak lupa nya ...

Masalah ni berlanjutan bila dapat berita tu . Ana tak tipu . Memang tak ada perasaan . Totally zero .

Anyhow , ana tak pernah berhenti meminta , that i can replace her . Kuasa Allah , apapun boleh jadi kan ?

After the post ive wrote few days ago , perasaan tak enak menyelubungi diri . You know what , its not a good feeling when everyone is showing their sympathy on us . It really didnt feel good .

Im not blaming all of you . Its my fault from the beginning . Maybe i just dont realize , im begging others sympathy or sorts but pretending to ask a favour . Allahu Akbar ...

Setiap satu kebaikan yang kita cuba lakukan , lebih-lebih lagi bila kita ingin cuba istiqamah dengannya , percayalah , ada banyak dugaan dan ujian yang menanti .

Ya , ana juga cuba istiqamah . Dan ya , dugaan dan ujian itu sudah mula mendatangi .

* * * * *          * * * * *          * * * * *

T : Bila awak nak masuk (sambung belajar) balik ?

A : Next weekend .

T : What course are you ?

A : ICT , or IT .

T : Good . Bagusla . Memang tengah diperlukan pun sekarang . But you know what , the professional didnt come out like you (means bertudung labuh , berjubah segala) . Its really unprofessional looking . Just look at the professional , mana ada yang berjubah ni semua . When you're wearing those cloth , you will scare others . Orang tengok pun lari .

A : (senyum)

T : Balik rumah and think about it .

A : (senyum sambil mata mengekori)

* * * * *          * * * * *          * * * * *
Allahu Akbar ... Memang benar , setiap apa yang Allah jadikan dan berikan , memang ada hikmahnya tersendiri . 'Nasihat' ni diberi saat ana dalam keadaan dilema dan dalam kecelaruan minda tu . Jadinya memang ana tak makan hati pun masa tu . Alhamdulillah , masih mampu senyum kepada si pemberi nasihat who sholud i actually call , teacher .

Bila dah balik rumah , ana ada jugak fikir tentang apa yang dinasihatkan tu . Dan kalau masa boleh diputarkan , ana berhasrat untuk katakan ; i dont care on what people will say . but i care so much on what Allah will say . Kalau ya pun ditakdirkan ana tak dapat pekerjaan disebabkan apa yang ana pakai , ana redha . Lagipun , siapa tahu , andai Allah dah tetapkan , ana akan dipanggilNya beberapa ketika lagi ? Bukan setakat kerja , belajar pun tak habis ...

Hikmah dari berita yang Allah beri tu ; ana jadi tak kesah dengan apa yang orang cakap atau buat pada ana . Dan bila sesuatu halangan menduga , tak menjadi masalah kepada ana memandangkan apa yang dilalui mak ana itu lebih besar . Jadi masalah yang mendatang itu ana cuma anggap ia kecil dan remeh . Lalui je , habis cerita . Indah kan aturannya ?

Berita tu juga mengajar ana erti redha . Dan apa itu maksud pinjaman . Kadang kala kita lupa bahawa apa yang Allah beri itu semuanya adalah pinjaman , bukannya kekal milik kita selamanya . Jadi berita itu ana anggap sebagai peringatan kepada ana , tentang pinjaman yang Dia berikan . Jadinya , bukan ana sahaja yang perlu beringat dan bersedia , tapi entum juga ^^

Ok , sampailah di penghujung rancangan . Syukran kepada sahabat sahabiyyah yang mendo'akan , baik buat mak ana mahupun buat diri ana sendiri . Semoga Allah membalasnya . Anyhow , if you meet me somewhere , please , dont make that pity face ok ? It makes me weaker honestly ^^, Lagipun im really ok right now . No worries .

tak chomey lah gini ...

Tentang penarikan diri dari terus menconteng di muka Encik Blog , sila abaikan . ^^,

Yang baik itu dari Allah , yang sebaliknya juga dari Dia , namun berlandaskan diri ana yang lemah lagi hina ini . Wallahu'alam .

27 May 2011

Bismillahi Rahmani Rahim .

Air mata mengalir lagi . Kini ku mengerti , mengapa sejak akhir-akhir ini hatiku mudah terusik . Tanpa ada sebab yang dikenal pasti .

Alhamdulillah , kini lesen P dalam genggaman . Namun tiada sebab untuk merasa bangga . Kerana sebentar tadi abang baru mrngkhabarkan , emak kami menghidap KANSER .

Sejujurnya , tak dapat ana tentukan apa perasaan di hati . Mak tak tahu , anak perempuannya ini dah tahu tentang penyakitnya . Kerana hanya abang yang diberitahunya . Abang suruh rahsiakan , sambil berpesan , suruh jaga emak . Even ayah pun tak tahu . Abang bertolak ke Kelantan hari ini . Menyambung kembali pelajaran , setelah hampir sebulan bercuti .

Ana tak perlukan wang ringgit apatah lagi belas kasihan dari entum semua .

Apa yang ana perlukan hanyalah do'a dari semua . Kemungkinan besar , ana tak akan update blog ni lagi selepas ini . Dan fb juga . Kerana ana punya tanggungjawab yang perlu dilaksanakan .

Wish that i could replace my mother . So she wont suffer alot .

Mohon do'a dari semua .

Wallahu'alam .

24 May 2011

Sebuah Pengakuan .

Oh Tuhan , aku bukanlah ahli Syurga

Juga tak mampu menahan seksa neraka

Kabulkan taubat ampuni dosa-dosaku
Hanyalah Engkau pengampun dosa hambaMu

Dosa-dosaku tak terhitung bagai debu
Ya Illahi terimalah amal taubatku

Sisa umurku berkurang setiap hari
Dosa-dosaku makin bertambah Ya Illahi

Hamba yang berdosa datang bersimpuh
MenyembahMu
Mengaku menyeru dan memohon ampunan-Mu



Dosaku kian bertambah hari ke hari . Masa ke semasa . Aku kira , Allah dah tidak lagi sayang kepadaku . Jika Dia sayang , mengapa dibiarkan aku terleka , membiarkan diri aku terus terlalai dan hanyut dengan derasan dosa tiap masa dan ketika ? Apakah kalian tak memikirkan sebegitu ?


Aku mahukan Syurganya . Dan aku pasti , kalian juga . Allah tak sayang pada kita kah ? Alhamdulilah , aku kembali sedar . Andai Allah tak sayang pada aku , juga kalian , mana mungkin saat ini kita masih hidup , masih bernafas di muka bumiNya ? Dah tentu Dia sayang pada kita . Kasih pada hamba-hambaNya . Sentiasa diberi kita peluang untuk bertaubat . Tapi , aku takut . Takut andai tidak diterima taubatku . Kerana saban hari aku bertaubat . Namun dalam masa yang sama tidak juga aku berhenti dari berbuat dosa . Ya Allah , inikah yang dipanggil ujian ?


Aku menangis . Saat terkenang dosa-dosa yang sangat banyak aku pasti . Ya . Bagai pasir-pasir di pantai . Juga debu-debu yang bertebaran . Aku menangis saat mendengar lagu ini juga . SEBUAH PENGAKUAN . Aku akui . Ia juga pengakuan diriku . Aku bukan hanya berdosa . Tapi sangat berdosa . Dapatkah diterima taubat-taubat palsuku saban masa ? Allahu Akbar ... Aku tak mampu menanggung seksa NerakaMu ya Allah ...


Ya Allah ... Biarlah air mata yang mengalir ini menjadi saksi ...


Sisa umurku , berkurang tiap hari . Namun dosa-dosaku makin bertambah ya Ilahi ... Allah ... Layakkah aku buat SyurgaMu ya Allah ? Layakkah aku , walau untuk mencium bau SyurgaMu ya Allah ?


Allahu Akbar ... Berikanlah kesedaran buatku , juga buat kami semua , tiap masa dan ketika . Agar dunia ini dan segala isinya tidak berada di tempat yang tertinggi dalam hati kami . Yang sepatutnya menjadi tempat buatMu . Jangan Kau biar apa-apapun merampas tempatMu di hati kami ya Allah ...


Aku tak mahu lalai . Aku tak mahu leka . Namun tetap juga aku terjatuh . Tetap juga aku tertewas dengan nafsuku sendiri . Dengan godaan syaitan laknatullah . Sering sahaja aku beri kemenangan percuma pada mereka . Hingga ada saatnya , hatiku tak merasa bersalah langsung bila berbuat dosa . Allahu Akbar ... Sudah tersasarkah aku dari landasanMu ? Sudah tersenaraikah namaku sebagai calon ahli NerakaMu ? Na'udzubillah ... Air mata tumpah lagi ... Namun siapa tahu , ianya hanya palsu belaka ...


Air mata menjadi palsu bilamana aku mengulangi dosa yang dah aku berjanji untuk tidak mengulanginya . Ia menjadi palsu bila tiada rasa takut dalam hati ketika membuat dosa . Air mata menjadi palsu bila aku lupa padaMu . Leka dengan keseronokan dunia . Leka dengan sagala-galanya !


Ya Allah , aku akui . Aku seorang PENIPU ! Aku tipu saat aku katakan aku mahukan SyurgaMu . Aku tipu saat aku katakan aku takut akan seksa NerakaMu . Ya , aku tipu ya Allah ... Aku tipu ... Mana mungkin aku tetap melakukan dosa , andai aku takut akan Api NerakaMu yang tak tertanding panasnya itu ... Mana mungkin aku berkira-kira untuk membuat amal di dunia , andai SyurgaMu menjadi taruhan ... Aku tipu ya Allah ... Saat melakukan dosa , aku lupa semuanya ...


Seringkali aku ingatkan orang lain , namun diri sendiri sering aku abaikan ... Munafikkah aku ya Allah ? Aku takut mati ya Allah ... Aku takut andai aku mati tanpa bekalan amal yang cukup . Yang bakal mengheret aku ke NerakaMu . Alahu Akbar ... Imanku terlalu nipi ya Allah ...


Ya Allah , bagaimana aku mahu menjadi ahli SyurgaMu ya Allah ? Andai dosa-dosaku lebih banyak dari amal kebajikanku ya Allah ? Sesungguhnya aku mahu , aku mahu sekali menghuni SyurgaMu . Ya Allah , tunjukkanlah caranya . Bantulah aku dalam menggapainya . Jangan Kau biarkan aku terus hanyut ya Allah . Hanyut dengan dunia dan isinya yang beersifat sementara ini .


Ya Allah , terimahlah taubat-taubatku . Andai esok tidak ada lagi buatku , maka Kau jadikanlah hari ini hari yang paling banyak aku berbuat amal . Agar aku tak disentuh api NerakaMu .


Ya Allah , layakkah aku menjadi ahli SyurgaMu ?

21 May 2011

Nak , tapi tak nak .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warahamtullah ya sodiqi wa sodiqoti li jami'an ... Alhamdulillah kupanjatkan kepadaMu ya Allah , atas segala nikmat dan limpahan rezeki yang telah Kau kurniakan buat kami semua hingga ke detik ini . Moga Kau pelihara kami agar kami tidak tergolong dalam golongan yang Kau murkai .

Hmm tajuk kali ni macam pelik kan ? Agak pelik la di pendengaran kita ye tak ? But im talking about the reality of life nowadays .

WE WANT SOMETHING WITHOUT DO ANYTHING .

Contoh paling dekat ; apalagi kalau bukan kahwin kan ? ^^, tak habis-habis Hmm topic ni yang bagi impact besar punya kan kan kan ?

Kita remaja muda mudi ni kalau tak cakap pasal nikah kahwin ni memang tak sah . Nama pun remaja . Jiwa pun remaja . Nafsu pun remaja . Semualah . Tapi kan , dalam dok mengejar Baitul Muslim ni , apa je persiapan yang dah kita buat ? wondering why it must be KITA ? Ilmu kekeluargaan dah tinggi takat mana ? Duit dalam bank nak sara anak isteri , keluarga semua , dah berapa juta ? macam melebih la pulak Nak kahwin ni bukan macam pakai baju sehari dua tapi sebolehnya nak dibawa hingga ke Syurga !

Memang betul duit bukan segalanya tapi tak dapat dinafi , duit sangat diperlukan dalam kehidupan kita ni . Kalau entum perasan , pasal duit lah punca kebanyakan masalah kat dunia ni . dunia ke ?

Rasuah . Riba' .
Meragut . Merompak .
Kawan lari .
Isteri tak setia . Anak belajar mencuri .

Na'udzubillahi min dzalik . Moga dijauhkan Allah dari segala sifat terkeji . Hmm semuanya sebab duit kan ? Menipu la kalau ada yang cakap duit tu tak penting . Duit bukan segala-galanya tapi ia tetap penting . Setuju tak ? ^^ So , konklusinya , nak kahwin kena ada perancangan yang rapi dan teliti . Bukan hanya bermain di bibir tapi langkah-langkah sepatutnya turut diambil . Nak kahwin , nak kahwin tapi perancangan dan persediaan langsung tak ada !!!

TAPI , kahwin tu bukanlah main focus ye anak-anak ... Perkara pokok kat sini ialah PERANCANGAN dan PERSEDIAAN .

Jadi , apakah PERANCANGAN dan PERSEDIAAN kita untuk menghadapi Hari yang DijanjiNya ?

Is it nothing ? Hope its not .

Perasan tak , kita cuma cakap , cakap dan cakap aje . Tapi langkah langkah semua kita tak ambil . mungkin bukan kita SEMUA Kita cakap kita nak kan SyurgaNya , nak menikmati kemanisan dan keindahan di dalamnya . Kita cakap kita takut akan NerakaNya . Tak nak jadi salah seorang penghuni NerakaNya . Tapi apa yang kita DAH buat untuk menghadapi semuanya ? APA YANG KITA DAH BUAT ???

MUNGKIN kita perasan kita dah cukup bagus . MUNGKIN kita perasan kita dah cukup baik . Dan MUNGKIN , kita perasan kita tak buat dosa . MUNGKIN kita rasa kita dah cukup sempurna . Amal ibadah semua dah perfect . TAPI , itu semua hanya KEMUNGKINAN . Sedarkah kita ???

Tiap saat kita bergelumang dengan dosa . Ya , memang benar kita tak berzina dengan yang bukan muhrim . Tapi itu zina lain . Namun zina mata , zina hati ? Confirm ke kita terpelihara dari zina-zina ni ? Selain tu , hubungan dengan keluarga , sahabat-sahabat dan juga Allah yang terutamanya , betul-betul terjaga ke ? Hati mereka confirm tak pernah terguris dengan kita ke ? Jangan sampai kita terpaksa cari mereka di padang mahsyar nanti sudah la . Allahu Akbar .

Next . Apalagi ? Dosa yang berkaitan dengan akhlak kita . Sifat-sifat mahmudah , semuanya dah terpahat dalam hati ke ? Dah sebati dengan jiwa ke akhlak mulia seperti kekasih kita Rasulullah S.A.W ? Saat Allah uji kita , bersabarkah kita melaluinya ? Atau kita beri kemenangan percuma kepada nafsu dan syaitan ? Cuba fikir sejenak . Sifat malu . terutamanya muslimat Ada atau tak dalam diri kita ? Malu ni besar cabangnya . Bukan hanya malu kepada masyarakat , tapi juga malu kepada Allah . Yakni malu untuk membuat dosa . Allahu Akbar . dalam hati ana juga terasa dengan kata-kata sendiri Di manakah sifat malu kita ?

Suka ana tekankan buat sahabiyyah muslimat ana yang ana sayangi lillahi ta'ala . Antara sifat yang WAJIB ada pada kita adalah sifat malu . Ini lebih kepada ikhtilat sebenarnya . Sama ada physically atau secara maya . Kadang kadang kita rasa kita dah cukup jaga kan ? Tapi kita selalu tak sedar , yang kita dah TERlanggar batas yang ditetapkan . Mungkin physically kita dah berjaga-jaga , bercakap sekadar yang perlu . Memendekkan perbualan . Semualah kan . Tapi secara maya , kita tak pernah tekankan .

Macamana ?

FB , YM , SMS .

Mentang-mentang kita tak nampak muka orang yang kita chat tu . Mentang-mentang suara masing-masing tak kedengaran . Mentang-mentang perbualan kita tak ada orang yang tahu . Tapi kita lupa , ALLAH TAHU segala-galanya . Nafsu bisik pada kita ; alah takpe , bukannya face to face pun . Tak salah pun . Tak dosa . Is it really nothing ? Entum yakin ke TAK BERDOSA ? Allahu Akbar ... Selamatkanlah kami semua dari seksaan azab api nerakaMu ya Allah ...

Allahu Akbar ... Entah esok masih ada buat kita atau tidak ? Allahu'alam . Moga Allah sentiasa memberi peluang buat kita untuk memperbaiki diri . Sementara Allah masih bagi peluang ni , sama-samalah kita gunakan sebaiknya . Jangan biar nasi menjadi basi . Sebab kalau jadi bubur , masih boleh makan kan ?

Buat sahabat sahabiyyah sekalian , moga entum tegur ana andai ada salah silap yang ana lakukan .
Jazakallah li jami'an .
Wallahua'lam .

19 May 2011

Kejar tak dapat , yang dikendong berciciran .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warahmatullah ... Alhamdulillah , alhamdulillah , alhamdulillah . Segala puji-pujian hanyalah buatNya . Allahu Akbar . Sesungguhnya Engkaulah yang membolak-balikkan hati kami . Maka Kau tetapkanlah hati-hati kami di atas jalanMu ya Allah . Aamiin .

Allahu Akbar . Memang benar . Pengalaman itu mengajar kita . Pemerhatian juga . Kuasa pemerhatian tu selalunya tak sehebat pengalaman . Namun , apapun , ia tetap membawa 1001 pengajaran .

Yang dikejar tak dapat , yang dikendong berciciran .

Peribahasa yang indah (indah ? awatnya skema sangat pulak ni ?) . Na'am , jamilun jiddan . Apa yang nak ana rungkaikan di sini adalah realiti masyarakat kini . Eh bukan masyarakat , tapi ummat . Bilamana dikatakan ummat , semestinyalah merujuk kepada kita , ummat ISLAM .

Bagi sesiapa yang menyedari hakikat kini ; kemampiran Hari yang DijanjikanNya yakni Hari Pembalasan buat ummat , dah tentu sekarang ni busy je beribadat . Bukan sahaja yang fardhu , malah yang sunnat juga . Tapi sayang , seribu kali sayang . Ramai yang mengejar yang sunnah , tapi yang wajib dilaksana sambil lewa sahaja . Na'udzubillah ...

Umpamanya ?

Solat 5 waktu . Solat 5 waktu tu seperti yang semua maklum , adalah satu kewajipan bagi kita kan ? Tapi dek kerana excited nak mengejar solat sunnat , solat fardhu ni dikerjakan ala kadar je . Padahal amalan yang mula-mula sekali dinilai confirmlah yang difardhukan ye tak ? Bila yang wajib pun dibuat sambil lewa , agak-agak la kan , yang sunnat tu Allah nak pandang ke ? Renung-renungkan ...

Lagi ?

Tudung labuh . Sebelum tu ana nak cakap awal-awal , ni bukan untuk mengkritik . Sebaliknya untuk menasihati diri ana juga memandangkan ana juga seorang pemakai tudung labuh .

Okay , mana satu yang wajib ; tutup aurat atau pakai tudung labuh ? Tutup aurat means you cover your aurah right ? Tapi memakai tudung labuh , tak semestinya menutup aurat . Faham tak ? Hmm susah nau nak terang . Okay macam ni la , bilamana kita pakai tudung labuh , tak beerti kita dah tutup aurat dengan sempurna ye tak ? Kalau pakai tudung biasa pun sebenarnya dah dikira menutup aurat SEANDAINYA menepati segala yang dah ditetapkan syara' . Bukannya orang yang pakai tudung labuh je , ouh means dia dah tutup aurat .

Jadi apa masalahnya ni ? Hmm , masalahnya , kita lupa untuk tengok apa yang paling utama sebenarnya . Ya , kita lupa . Yang diwajibkan adalah MENUTUP AURAT . Bukan memakai tudung labuh . Suka diingatkan sekali lagi , ini bukan untuk menghentam si pemakai tudung labuh ye . Fokus kat sini sebenarnya , ana banyak stalking kat fb2 saudari-saudari seISLAM dan ana sedih , bilamana ramai antara mereka yang bertudung labuh alhamdulillah tapi , aurat mereka tak dijaga sempurna . Macamana itu terjadi ? Bila ana tengok gambar-gambar mereka , ternampaklah aurat mereka yakni tangan mereka . Sebabnya mereka tak pakai handsock , atau mungkin handsock tu tertarik ke atas . Allahu Akbar ... Moga ana tak tergolong dalam golongan yang hanya berkata-kata , tapi tak melaksana .

Sebenarnya , langkah selamat adalah dengan tak meletakkan gambar-gambar di fb . Senang kan ? Tapi tak ramai yang sedar . Atau mungkin buat-buat tak sedar .

Banyak lagi sebenarnya . Banyak yang kita terlepas pandang . Bukan ana menghalang kita mengamalkan sunnah , tapi seharusnya sebelum melakukan yang sunnah tu , kita patutnya memberatkan yang wajib terlebih dahulu . Maknanya perlu bagi perhatian yang lebih pada yang wajib di samping melaksanakan yang sunnah . Ada pehe ? (^_^) Pehe , pehe , pehe ...

HADIS MENGATAKAN :
 " BARANG SIAPA YANG MENGAMALKAN SUNNAH RASULULLAH S.A.W PADA ZAMAN KEROSAKAN UMAT, ALLAH AKAN BAGI GANJARAN 100 PAHALA MATI SYAHId ".

Poligami pun termasuk jugak . Bukan ana menolak poligami (ye ke ?) , tapi kebanyakannya kononnya memberi alasan , berpoligami kerana ikut Nabi , tapi bab-bab lain tak ada pulak nak ikut Nabi . Solat ke mana , tanggungjawab ke mana . marah nampak

Jadinya , mudah , di samping buat yang sunnah , yang wajib tu jangan lupa diperbaiki kualitinya . Agar bukan sahaja amalan yang wajib , malah yang sunnah juga , moga-moga diterima Allah . Bukan apa , sementara ana dan entum semua masih diberi peluang untuk hidup dan bernafas ni , marilah sama-sama kita mengejar redhaNya . Sebelum Dia mengambil semula apa yang diberiNya secara sementara ! (^_^)

Sesungguhnya Al-Qur'an itu diturunkan sebagai peringatan dan pengajaran bagi mereka yang mahu beringat .

14 May 2011

Tarbiyyah hati .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh ... Alhamdulillah , setelah satu tempoh yang agak lama menyepi , Allah masih memberi kesempatan di samping menggerakkan hati ana untuk berbicara sepi di alam maya ini . Maha Suci Allah , Dialah yang Menguasai segalanya . Alhamdulillah ya Allah , atas setiap nafas yang dikurniakan , setiap nikmat yang dianugerahkan . Alhamdulilah wa syukurillah ya Allah .

Semakin hari semakin hati berasa tak tenteram . Allahua'lam . Mungkin kerana terlalu leka dengan dunia dan isinya . Hingga membuatkan ana lebih jauh dariNya . Semakin melupakanNya . Na'udzubillah ... Moga diri ini tidak tergolong dalam golongan yang Engkau pinggirkan ya Allah . Rasa untuk menulis semakin memudar entah kenapa . Post sebelum ni pun terpaksa didelete , sebab dipost dengan ketergesaan . Post yang dihantar tanpa mesej yang pasti .

Kali ni ana lebih suka untuk berkongsi pengalaman ana . Pengalaman yang ana sendiri rasai .

Setelah bekerja hampir dua bulan lebih ni , macam-macam yang ana dah belajar . Really mean it . MACAM-MACAM . Seriously memang banyak sangat mengajar ana yang ilmu cetek ni . Yang punya tahap kesabaran paling rendah . Yang banyak kali tewas dengan dugaan . Dan yang sering beri kemenangan percuma kepada nafsu dan syaitan . Dan macam-macam lagi sampai ana tak larat nak listkan .

Yang paling banyak dipelajari adalah erti kesabaran . Awwalan , ana nak minta maaf dulu pada semua , kerana mungkin penulisan seterusnya nanti buat entum rasa ana nak menunjuk ke , riak ke takabbur ke semualah ye . ^_^

Hmm ... Bercakap tentang sabar . Realitinya , tak semua orang yang boleh bersabar walau kita tahu , betapa banyak dan besarnya hikmah bersabar tu . Kan ? Nak suruh bersabar memang senang . Tapi bila kena kat batang hidung sendiri , naik darah bila orang suruh bersabar , kan kan ?

 " Amat dikagumi sifat orang mukmin , iaitu semua urusan yang menimpanya adalah baik , dan tidaklah seorang mukmin itu kecuali apabila ditimpa kebaikan , ia bersyukur lalu menjadi kebaikan baginya; dan bila ditimpa musibah keburukan ia bersabar dan menjadi kebaikan baginya apabila ia ditimpa
(Riwayat Muslim)

Dua tiga empat menjak ni , Allah banyak menguji . Uji iman , uji kesabaran . Dalam minggu ni je dah berapa kali mengemop muntah patients , yang ber'bijik-bijik' pun ada , yang bernasi , berair , macam-macamlah . Ha , dah ada yang nak termuntah tak ? ^^ Itu belum termasuk lagi yang terkincit sebelum pergi tandas ^^

Sejujur-jujurnya , bila ana yang disuruh membuat 'kerja-kerja pembersihan' selepas 'sesi pembuangan' selesai , sempat je rasa 'menyusahkan' tu singgah dalam hati . Nasib baik je tak terlafaz kat mulut . Tapi alhamdulillah , perasaan tu cuma beberapa saat . Lepas tu cepat-cepat diri termuhasabah . Dibuatnya esok mak ayah ana dah berumur , siapa nak jaga ? Kalau ujian sekecil ni pun tak mampu nak lalui , esok lusa macamana ? Ana juga terfikir , kalau giliran ana di tempat mereka dah sampai , dan anak-anak (ceh berangan dapat anak pulak) ana buat perkara yang sama (means rasa jijik dan geli-geleman nak bersihkan najis mukhafafah & mutawasitoh) , tak ke sakit hati dibuatnya ? Kan kan kan ?

Dan alhamdulillahi ta'ala , kepada Allah yang mempermudahkan . Sebelum start buat kerja-kerja pembersihan tu , dalam hati tak sudah sudah ana do'a supaya Allah permudahkan . Alhamdulillah , siapa kata Allah tak dengar do'a kita ? Allah dengarlah ... Janji kita yakin dan letakkan sepenuh kepercayaan pada Dia . ^^ Ada pakcik tu siap tanya ; ' tak bau ke dik ?' . Ana cuma senyum ; 'entahlah pakcik , tak pulak'. Dalam hati ; 'sebab Allah tolong'. ^_^

"  Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) , jika kamu orang-orang beriman. "
(ALI IMRAN ; 139)

So kesimpulan kat sini , ana cuma nak ingatkan , sampai masanya , percayalah , entum juga akan melalui perkara yang sama . Jadi , be prepared . Peringatan buat semua , bila nak buat suatu pekerjaan yang hati kita tak suka , yang buat kita rasa jijik dan tak selesa , tapi nak taknak memang kena buat , cuba maniskan muka semanis manisnya . Memanglah sekali dua macam tak ikhlas bunyinya , tapi bila dah selalu pratikkan , rasa ikhlas tu akan datang secara otomatik , insyaAllah ^^

Ujian seterusnya . Ujian kesensitivitian (apa ke pelik bunyinya ni) . 'Exam' ni berjalan di saat ana dimarahi doktor atau kakak-kakak kat klinik tu ^^ Tersalah tulis atau bagi ubat ke , tersalah key-in information ke , terleka ke ... Macam-macamlah . Tapi bila dah lama-lama tu , tergelak je bila kena marah ^^ Ssesekali tu ada jugak mereka minta maaf , cakap jangan makan hati atau ambil hati . Ana cakap takpe , dah biasa . Lagipun itu salah satu balasan Allah sebenarnya ; selalu marah adik-adik kat rumah . Ooops .

Okay sudah sudah . Apapun overall conclusion is , what goes around comes around . Sebelum nak rasa jijik kat orang , ingatlah one day orang pun akan jijik kat kita . Kalau kita buat orang , orang pun akan buat kat kita jugak . So , janganlah kita rasa megah , rasa bangga sangat ye ? Apalagi rasa diri cukup bagus . Na'udzubillahi min dzalik ...

Kadang-kadang selalu jugak perasaan ni datang menyinggah . Allahu Akbar ... Pantang nampak orang yang kureng sikit dari sesetengah sudut , mulalah perasan diri bagus dari dia . Allah ... Tak Kau uji hambaMu ini melainkan sesuatu yang mampu aku lalui ... Moga kita semua terpelihara dari segala sifat-sifat mazmumah , amiin .


Wallahua'alam .

p/s : tak sabar nak mula sem baru (ayat post sebelum sebelum ni) . asifun jiddan , ayat pengulangan . sebab persaan pun berulang-ulang ^^

03 May 2011

Sejarah semalam .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh ... Alhamdulillahi rabbil 'alamin ... Walau bertimbun dosa dan khilaf yang kita lakukan , Allah masih lagi sudi beri pinjaman masa , nyawa dan kehidupan , nikmat iman dan Islam , dan bermacam lagi nikmat dan kurniaan . Allahu Akbar ... Adakah kita hamba yang bersyukur ? Sujud syukur berapa tahun pun tak akan setanding dengan apa yang Allah dah beri . Allahu Akbar ...


Cerita tentang semalam dan beberapa hari sebelumnya . Allah ... Rasanya banyak yang Allah tunjuk , bila nikmat kesihatan diambil ni , terasa macam penglihatan ni dibuka lebih luas . Bermula dari dua hari lepas , sampai la semalam . Antaranya ;


1 . TAK SABAR .
Semalam , ada sorang makcik ni datang klinik . Dah la baru lepas kena marah dengan doctor . Dia ada multi-penyakit . Sebab tu kena marah . Doctor suruh banyak exercise . Keluar keluar , kereta dia kena hon dengan kereta lain (dekat 20minit la jugak) sebab kereta dia blocked kereta cik A ni . Then ada ke patut , cik A ni cakap bo*** Islam ?! Islam pulak yang jadi masalah ?? (geleng-geleng-geleng) Pantang betul bila orang hina agama kita ni . Lebih lebih lagi kalau orang tu sendiri adalah ORANG ISLAM . Memanglah makcik ni pun salah kan , tapi makcik tu dah minta maaf dah pun . Bila cakap remaja tak tahu hormat orang tua , kita marah . But thats the fact right ? Bukan semua , tapi kebanyakannya .


Sesungguhnya di antara cara memuliakan Allah adalah dengan menghormati orang muslim yang sudah tua , dengan menghormati ahli Al-Qur’an tanpa berlebihan dan tanpa menghinanya , serta dengan menghormati penguasa yang adil
(Riwayat Abu Dawud)

Allah , kecik hati makcik ni . Jenuh nak cari kat Padang Mahsyar nanti . Na'udzubillah . Moga Allah tak masukkan kita dalam golongan yang menghina orang tua lebih lebih lagi ibubapa kita . Amiin .

2 . AMBIL KESEMPATAN .
Yang ni ana rasa tak perlu nak specifickan . Cukuplah sekadar entum boleh ambil buat iktibar . Kalau nak diikutkan , encik Dongdong (comel je , Dongdong) ni berumur dalam lingkungan 50an la kot (dari kaca mata ana) . Bila orang dah berumur ni , mesti kita cakap , udah udah le tu ... dah nak expired pun tak gheti gheti nak bertaubat ke ? Allah ... Dengar memanglah agak kasar , tapi itulah yang sepatutnya . Bukan ana cakap kita yang masih muda ni tak perlu bertaubat , tapi yang dah berumur ni sepatutnya lebih sedar , dengan uban di kepala sebagai silent warning dari Allah . Ya , seharusnya mereka lebih sedar .

Dan encik Dongdong ni termasuklah dalam golongan ini ... Boleh pulak dia ambil kesempatan dekat Puan Gigi ni ??? Bukan Puan Gigi je , dekat Puan Gaga dengan Puan Gogo pun sama jugak .  Eeiii dalam hati ..... Memang tak tau nak cakap . Nak je cakap , bawak mengucapla encik D ooiiii ... Tapi ana tak mampu ... Hanya mampu beristighfar dalam hati . Sesungguhnya Allah itu Maha Melihat . Semoga encik Dongdong kembali ke pangkal jalan . Dan moga kita semua tak tergolong dalam golongan macam encik Dongdong ni .

3 . KAHWIN .
Oops . Yang ni pun sama jugak . Entah kenapa , banyak pulak story story pasal kahwin ni yang masuk dalam telinga .Tengok video orang kahwin (so sweet) . Baca kisah orang kahwin . Dengar ceramah pasal kahwin . Macam macam lah . The latest one , semalam pun ayah ana baru je bagi mesej pasal kahwin . Lebih kurang macam ni bunyinya ; kahwinilah dia kerana akhlak dan agamanya . Ada la lagi bunga-bunga dia yang lain kan . Aih , lepas baca mesej tu ana tersenyum sorang sorang . Pelik tiba-tiba (okay sekarang pun tengah senyum jugak) . Jangan fikir lain pulak . Ana cuma tulis apa yang ana lalui lately . Alahai , kalau ada rezeki , memang tak ke mana . Rezeki yang dimaksudkan adalah rezeki untuk kahwin di dunia ye ... bukan rezeki untuk kahwin dalam masa terdekat (tapi kalau betul pun apa salahnya ^^) . Sebabnya kalau tak ada rezeki tu , sama ada si dia tak kekal dengan kita , atau sebab Dia lebih menyayangi kita (means Dia jemput kita ) ^^

4 . " HIJRAH " .
Okay yang ni pun susah sikit nak terlalu 'open' . Tempias sikit sikit boleh la ^^ Im keep surveying about this . And lately , macam macam yang masuk dalam kepala . Mula mula semangat tu kuat , makin lama makin membara . Siap dok bagi dorongan dan sokongan pada orang lain lagi . Tapi ada masanya semakin surut . Makin malap . Sehari dua ni selalu sangat terfikir halangan yang bakal menjenguk . Takut tak kuat untuk hadapinya . Allahu Akbar ... Andai ianya terbaik buatku , maka Kau tetapkanlah hatiku padanya . Kuatkan aku dalam melaksanakannya ya Allah .

p/s : waiting the new sem begins unpatiently . to learn and know something new , and to be someone new . but at the same time , abit scared of facing the possible preclusion . Allah , may You make things and the path ive choose easier for me to go through .

01 May 2011

Langgar pantang larang .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warahmatullah li jami'an ... Alhamdulillah , bersyukur kepada Allah yang menarik sedikit nikmat kesihatan ana kali ni . Moga ianya menjadi kifarah kepada dosa-dosa yang lalu insyaAllah ... Sejujurnya , hari ni memang betul-betul menguji keimanan . Dengan patients yang datang berbondong-bondong , Allah ... Dengan kesihatan yang tak berapa nak ok ... Allahu Akbar ...

Sejak akhir-akhir ni ana banyak langgar pantang larang . Pantang larang yang dibuat oleh diri sendiri . Melanggar pantang larang yag ana gariskan ini beerti memberi kemenangan percuma kepada Sang Iblis . Allah ... Betapa mudahnya diri ini tewas dengan godaan . Ya Allah , bantulah hambaMu ini . Sesungguhnya segala sumber kekuatan itu datang dariMu ya Allah .

PANTANG LARANG .

Apakah ?

Tak boleh minum air sejuk . Lebih-lebih lagi yang berais . Bukan hanya kerana ianya tak elok untuk kesihatan , tapi sebabnya ada resdung . So , drinking cold water will make it worse . Tapi sejak kebelakangan ni , dah berkali-kali minum ais . Apa nak jadi ni ???

Kurangkan minum air manis . Tak kisahla air apapun . Selalunya akan tambah air masak dalam minuman yang bergula . Bukan apa , ni cuma sebagai langkah berjaga-jaga . Ana taknak satu hari nanti kena potong jari kaki atau jari tangan . Kencing manis . Tak nak tak nak . Bukan tak nak sakit . Bukan takut nak jadi tak sempurna . Cuma takut ketidak sempurnaan itu akan buat ana jauh dari Allah . Menyalahkan Dia atas kekurangan diri .

Getting on-line . Sebelum ni dah janji pada diri sendiri , nak kurangkan masa beron-line . Tapi asyik terbabas je . Aduhai ... Bersembang sampai tengah malam . Patutnya masa tu milik Allah . Tapi banyak yang dibazirkan untuk orang lain . Allahu Akbar ... Nasib baik dah deactivate fb ^^

Nak jadi seorang yang lebih sabar dengan adik-adik . Aish , yang ni selalu TERlanggar . Kadang-kadang tu tak boleh nak sabar . Rasa macam ..... Eei susah nak cakap . Tapi alhamdulillah , theres an improvement ^^ Cuma kadang kadang je emosi terbabas babas ~

Menelan chemical . Ni yang paling ana pantang sikit . Chemical means medicine ^^ Hmm bila dah tak sihat ni , TERpaksa jugak menelannya . Tapi sejujurnya dalam setahun tu adalah dalam sekali dua je ana menelan bahan kimia tu . Why tak suka ? Because its a chemical . One day it will affect us . Just imagine , doctor pun sebenarnya tak galakkan makan ubat ^^

Boleh bayangkan tak macamana rasanya when we disobeying the rules yang kita sendiri tetapkan ? Then cuba bandingkan bila kita MELANGGAR PERINTAH RAJA SEGALA RAJA ? Sebanyak mana rasa bersalah tu ?

Adakah kita rasa bersalah bila kita solat tak on-time ? Means lambat . Kita lengah-lengahkan . Tak kira lagi yang solat rimau , gajah semua .  Senang-senang je qada' kan . Semudah itukah ? Kita tak pernah kisah semua tu . Bagi kita , janji dah buat . Habis cerita .

Walhal tak confirm lagi SEMUA amalan yang kita buat tu diterima . What if , Allah tak terima ? Then macamana kita nak masuk Syurga ? Cecite cecite ?

Allah tak akan lihat pada amalan yang sunnat-sunnat sebelum melihat kepada yang wajib . Rasa macam tak payah explain je ? Bila amalan wajib pun terkontang-kanting , yang sunnat sure ke Allah akan terima ? Na'udzubillah ...

Sekarang ni dah tak sempat rasanya nak berceramah panjang . Kita semua tahu , Hari yang dijanjikanNya dah tersangatlah hampir . Dan sepatutnya kita semua dah tak ada masa lagi nak buat jahat . Apa yang patut kita focuskan sekarang ni , adalah macamana nak topup amalan . Macamana nak tingkatkannya . Dan macamana nak menggapai JannahNya .

Udah-udah le buat jahat ... Dibuatnya tak sempat nak bertaubat , apa lagi nak buat ???

Allahu'alam .

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...