11 April 2011

Bangkitlah , sedarlah !

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warahmatullah , ya Allah , masih ada lagi sisa-sisa hidup yang Allah berikan kepada kita semua walau petanda-petanda yang diberiNya da cukup jelas . Cukup dan sangat jelas bagi sesiapa yang mengambil peringatan . Sebab ramai antara kita masih tak sedar .

Masih leka . Masih rancak bersuka ria .

Ya Allah , alhamdulillah . Alhamdulillah . Alhamdulillah .

Masih Kau berikan peluang kepada kami untuk bertaubat . Masih Kau beri peluang untuk kembali ke jalanMu .

Tapi ana pelik . Dalam masa yang sama ana takut . Kadangkala ana lupa akan peringatanNya . Lebih pelik bila masih ramai yang tak ambil peduli , tak ambil kisah .

Ya Allah sedarlah wahai sahabat !!! Hari Pembalasan makin dekat !!!

Saat hati kepanasan atas karenah manusia , ayah mengingatkan ; Hari Kiamat dah makin dekat . Ya Allah , ana terus tersedar . Apalah sangat marah manusia kalau nak dibandingkan dengan murka Allah kelak ??

Jadi , andai hatimu terguris , andai ianya melonjak ke awan sekalipun , sedarlah ianya hanya sementara . Sesungguhnya Allah bersama kita . Sekarang bukan masanya lagi untuk kita fikirkan tentang hati kita yang tak dijaga . Perasaan yang tak dihargai . Tidak . Tak ada masa lagi untuk semua itu . Zaman ini hampir sampai ke penghujungnya .

" Dan tetaplah memberi peringatan ,kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman ."
(Ad-Dhariyat ; 55)

" Dan sesungguhnya dalam Al-Qur'an ini Kami telah ulang-ulangi (peringatan) agar mereka selalu ingat . Dan ulangan peringatan itu tidak lain hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran) ."
(Al-Isra' ; 41)

" Sesungguhnya orang-orang kafir sama sahaja bagi mereka , kamu beri peringatan atau kamu tidak beri peringatan , mereka tidak akan beriman . Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka dan penglihatan mereka ditutup . Dan bagi mereka seksa yang amat berat ."
(Al-Baqarah ; 6-7)

Ya Allah , sangat banyak peringatan-peringatan yang Allah dah bagi . Tapi baru sekarang ana nak fikir tentangnya .

Ya Allah . Ya Allah . Ya Allah . Moga Allah tak pernah lupa untuk sentiasa beri peringatan kepada kita . Dan moga Allah tak pesongkan hati kita dari mengingatinya .

Sejujurnya , ana dah tak boleh fikir tentang perkara lain . Baitul Muslim , sejujurnya ana tak jadikan lagi itu semua sebagai matlamat atau impian . Entah iya , entah tidak . Ana bukan perlekehkan perkara sunnah itu , tapi entah esok lusa Allah akan panggil ana , siapa tahu ? Sempat ke nak bina BM ? Sem baru yang akan bermula dua bulan lagi . Itu juga bukan sesuatu yang pasti . Campus Gombak untuk ana sambung degree , lagi jauh untuk digapai . Tak mustahil ianya hanya mimpi .Seperti entri ana sebelum ni , kita patutnya dah mula pentingkan diri sendiri .

PENTINGKAN DIRI SENDIRI .

Pentingkan diri sendiri , sibukkan diri buat saham akhirat . Bukan buat seorang diri , tapi dengan keluarga , sahabat , sehidup semati . Biarlah orang lain sibuk dengan kehidupan duniawi . Namun bukan hanya biar mereka terus hanyut . Ajak mereka sekali . Tapi andai mereka tak mahu ikut , contohilah Nabi . Dia mengajak , memberi peringatan . Tapi bukan tugas mereka , yang boleh paksa untuk orang mematuhi . Do'alah untuk mereka , agar terbuka hati .

(Mereka Kami utus) selaku Rasul-rasul pembawa berita gembira dan pembawa peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya Rasul-rasul itu . Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana ."
(An-Nisa' ; 165)

Salah satu sebab kelalaian dan salah satu source , bertambahnya dosa ana dari hari ke hari ; FACEBOOK . Ana tak kata salah untuk ada akaun FB . Tapi mungkin ana yang salah gunakannya . Kadangkala boleh jadi terleka dengannya .

Tapi bila ana dah had kan penggunaannya , ada masalah lain pulak . Mengumpat . Walau kita tak mengumpat , tapi bila baca status orang lain yang tengah mengumpat , rasa macam bersubahat sama . Tambah berat lagi bila tak mampu nak tegur . Lagi satu , keburukan orang lain juga kita boleh nampak . Andai iman tak kukuh , apalagi , mengata dalam hati . Itu keburukan orang lain . Keburukan diri sendiri pun tak mustahil akan terlihat dek orang jugak kan ? Ya Allah . Banyak betul dosa ana . Membukit dari hari ke hari .

Entahlah . Ana sibuk memperkatakan tentang peringatan yang Allah beri . Tapi kadangkala ana sendiri tewas dengan godaan dan pujuk rayu dunia beserta isinya . Alhamdulillah . Tv kat rumah tiba-tiba ada masalah . At least kurang sikit zina mata , tengok aurat orang lain .

Ya Allah , jadikanlah diri ini tak pedulikan nikmat dunia yang sementara . Nikmat dunia yang tak kekal lama . Sejujurnya ana dah tak peduli apa entum nak kata . Ana gila , buang tabiat dan sebagainya . Biarlah semua orang nak kata apa . Paling penting adalah apa yang Allah nak kata .

Selalu ana terfikir , dah cukup ke amalan untuk dibawa ke sana ?

Belum . Belum cukup . Entah lah . Rasanya tak akan cukup .

Macamana ni ? Macamana nak jadi penghuni JannahNya ?

Bantu ana . Beritahu bagaimana caranya . Ana tak mahu jadi penghuni neraka .

Ya Allah , jangan Kau abaikan kami ya Allah . Biarlah ketakutan ini kekal hingga ke akhirnya agar kami tidak lagi terleka . Tidak terbuai lagi dengan nafsu cita akan dunia . Peliharalah hati kami ya Allah . Jangan biarkan kami hanyut dengan dunia yang menipu daya ya Allah ... Moga Kau bantu kami , dalam menjadikan dunia ini sebagai tempat persediaan dan persinggahan menuju SyurgaMu ya Allah . Aamiin . Aamiin . Aamiin .

Entah kenapa , qasidah ini makin selalu bermain , baik di minda , mahupun di bibir . Dalamilah , fahamilah . Moga sama-sama peroleh sesuatu .

RAYUAN RINDU .

Hatiku merayu rindu
Kasihku padaMu syahdu
Munajat hamba padaMu
Mengharap kasih sayangMu

Carilah ilmu mengenal Allah
Tanamkan takut neraka Allah
Sampaikan harap surga Allah
Carilah keredhaan Allah

Rinduku ya Rasulullah
Padamu ya Habibullah
Walau tak pernah bersua
Cintaku tetap membara

Rinduku ya Rasulullah
Padamu ya Habibullah
Engkaulah buah hatiku
Engkaulah kekasih Allah

Alangkah indah peribadimu
Tidak tergambar mulia akhlaqmu
Engkaulah rasul pilihan Allah
Kaulah rahmat seluruh alam
My heart is loving You
My heart is just for You
Knowing You Allah
I will try to get close to You

Let us find the way to know God
Feel the torches of hell-fire
Think of pleasures of paradise
Find the way to get Allah's love

Hatiku merayu rindu
Kasihku padaMu syahdu
Bertemu Allah yang esa
Menjadi idaman kalbu

p/s : Mohon maaf atas segala khilaf . Moga kita sentiasa memikirkan tentang Hari PembalasanNya . Dan mengumpul amal sebanyaknya sebagai bekalan . Ya Allah , moga diri ini sempat melaksana hasrat terakhir sebelum Kau datang menjemput . Aamiin .

2 comments:

  1. "selagi ada manusia di atas muka bumi ini, selagi itulah kejahatan akan berleluasa"
    Moga sentiasa bijak menjaga hati.

    ReplyDelete
  2. salamualaik dik aini.

    subhanallah~ article yang cukup menarik sekali. ya, getaran kiamat makin dekat. tanpa kita lupa di sini, memang ia semakin dekat, tidak semakin jauh, kerana sunatullah masa sentiasa bergerak ke depan, bukan ke belakang. alhamdulillah, atas kesedaran yang Allah berikan untuk kita, maknanya sayangkan Allah kat kita, Allah pandang lagi kat kita, subhanallah, Alhamdulillah!

    tapi yang pasal baitulmuslim tu kan, pada pendapat akak yang masih terlalu banyak khilafnya ini, sekadar perkongsian idea ya. =)

    urusan baitulmuslim satu yang berat. malah terkandung didalamnya pelbagai rahmat malah curahan pahala yang melimpah ruah, andai kita melakukan demi redha Allah. bagi akak yang lemah ni, yang sering alpa, hanyut dengan nafsu sendiri, suami itu akak kira sebagai pelengkap untuk mencapai redha Allah. mengekang segala nafsu yang tak akan habis. mungkin sebab akak tak kuat hidup dalam masyarakat,yang perangainya makin bermacam-macam. jadi bagi akak ia satu yang sangat penting untuk jaga iman kita. untuk lebih dekat dengan Allah.

    tapi mungkin adik aini seorang yang sekuat Rabiatul Adawiyah, siapa tahukan? akak doakan, =) amin. moga sama-sama ya, kita kuat dalam mengejar cinta Allah Taala. amin~
    wallahualam~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...