12 March 2011

Bermacam ragam .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh , ahlan wasahlan wa marhaban bikum ya sodiqi wa sodiqoti . Kaifal hal li jami'an ? Alhamdulillah , bersyukur ke hadrat Allah atas segala nikmatNya yang dilimpahkan pada kita semua dari saat sebelum kita diciptakan hinggalah kita dilahirkan dan sekarang , dah besar panjang dah pun . Bahkan ada yang dah berkahwin , beranak-pinak , bercucu cicit dan banyak lagilah . Tapi berapa yang bersyukur , akan semua nikmat-nikmat yang bertaburan , bahlan bersepah-sepah di muka bumi milik Allah ini ? Cuba tenangkan fikiran , kita renung sejenak .

" Dan jika kamu hendak menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkan kepadamu) nescaya tiadalah kamu dapat menghitungnya satu persatu . Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani ." (An-Nahl ; 18)

Kali ni ana rasa nak entum wa entunna semua baca kisah yang ana nak sampaikan dan manipulate sendiri . Sebabnya sejak dua tiga menjak ni ana rasa lebih senang bercerita dan biarlah entum semua buat kesimpulan sendiri .

BERMACAM RAGAM .

Lokasi : sebuah klinik di sebuah taman perumahan .

" Ada pil perancang tak ? " Sedangkan ramai kat luar sana yang nak sangat anak .

" Kat sini ada buat pengguguran anak tak ? " Na'udzubillah . Anak itukan rezeki dari Allah ?

" Lama lagi ke kena tunggu ? " Pesakit bukan seorang . Sebaliknya doktor yang seorang kat klinik .

" Nak surat MC boleh ? " Padahal doktor awal-awal lagi dah cakap , MC cuma untuk pesakit . Bukan suami/isteri si pesakit .

" Saya nak cuti dua hari boleh ? " Walhal doktor dah tetapkan , cuti cuma 1 hari .

Macam macam lagi ragam manusia yang dapat dilihat , juga dipelajari .

Ada yang datang tu , yang sakit cuma seorang , tapi datangnya dekat sepuluh orang .

Ada yang datang beberapa minit lagi klinik nak tutup .
Doktor pun bukan seorang . Pagi doktor lain , petang dan malam pun doktor lain . Fi'il pun mestilah macam macam .

Bilamana kita dengar doktor swasta , mesti rasa mcam gah kan ? Tapi , doktor kat sini lain macam sikit . Handphone , biasa biasa je . Takdanya blueberry , blackberry , strawberry atau apa-apa berry pun lah . Handphone setakat yang 4-5 ratus je . Padahal kalau ikutkan , doktor swasta mestilah paling cokia pun handphone yang dekat seribu ringgit ye tak ? Kereta pun biasa biasa jugak . Tak pun pakai merc , bmw ke .

Subhanallah , walhamdulillah . Dengan cara halus , Allah mentarbiyyah . Mempelajari sifat dan sikap manusia . Dan menilai serta berfikir tentang kebesaranNya . Juga mendidik kesabaran serta ketabahan .

Allah mencipta manusia dengan sebaik-baik kejadian . Begitu cantik , indah dan sempurna ciptaanNya . Dia mencipta bukan hanya satu macam . Tapi dengan berbagai ragam .

Dengan sifat manusia yang pelbagai , Allah mendidik hati , didik iman . Bagaimana nak hadapinya ? Bersabar ? Atau mengeluh ? Atau melepaskan kemarahan kepada apa yang ada di depan mata ?

Alhamdulillah ya Allah . Kau didiklah hatiku ini dengan kesabaran . Redhakanlah ilmuMu yang Maha Luas buat hambaMu yang jahil ini ya Allah . Sentiasalah kau istiqamahkan hati ini di jalanMu ya Allah .

p/s : seperti biasa , do'a dari sahabat sahabiyyah semua ana harapkan . esok bakal menjelma . kelas memandu menunggu saat fajar menyinsing . pesakit menanti di depan klinik . do'akan moga dipermudah segala urusan .

2 comments:

  1. assalamualaikum
    iye..kdg2 ragam2 yg bermcm ini kalau kite renungkan pasti ada bnyk ibrah..ada yg x bersyukur..sudah diberi anak mahu digugurkn pula..ada yg x muhasabah..sudahla sakit..septutnye pergntungan pada ALLAH kena tinggi kemudian baru bergantung pd doktor dan ubat,itupun di marahnya doktor yg buat kerja lambat..

    hmm tapi yg hujung2 tu..x faham..knpe ye anti tulis..'pesakit menanti di dpn klinik'?in'ALLAH all d best in ur driving clas..!!molek2 deh :)

    ReplyDelete
  2. masyaAllah ...
    xsgka plk ada yg trtggu2 entri dr ana ...

    ana pn main taip je entah apa2 ... =)

    hmm sbnrnya an krja di klinik ... =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...