12 January 2011

Muslimah + Mithali = Mukminah ?

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .


Assalamu'alaikum warohmatullah ,


Alhamdulillahi rabbil 'alamin , masih lagi Allah panjangkan umur kita hingga ke tika ini , saat ini . Semoga sisa-sisa hidup yang berbaki kita gunakan sebaiknya kerana seruanNya yang pasti akan kita sahut tidak kita ketahui bila dan di mana . Adakah beberapa tahun lagi , bulan , hari , jam atau beberapa saat lagi dari sekarang ? Sesungguhnya pengetahuan itu hanya terletak di sisi Allah S.W.T .


Tajuk post di atas adalah setelah dipendekkan .Tajuk panjang dan yang sebenarnya adalah ;


Muslimah sejati + Isteri Mithali = Wanita solehah yang Mukminah .


Bagi pelajar lepasan SPM khususnya , sedikit sebanyak pasti akan terpelit dengan 'equation' ni . Baik yang muslimin mahupun muslimat . Eh , dah terfikir nak kahwin ke adik-adik ? (^_^)


Actually its a normal thing happened to us , teenagers . Ana sendiri punya sahabat-sahabat yang mengalami krisis yang sama sebelum SPM lagi . At first ana macam 'angkat kening' la jugak . Just imagine , SPM pun tak lepas lagi , dah fikir pasal 'benda-benda' ni . Macam nak kahwin esok pulak mereka ni . But once lepas SPM , memang Allah balas balik (ambik hang) . Macamana tu ? Hmm private chat la ye (for muslimat) (^_^) . Sikitla untuk dikongsi , perasaan 'tu' macam appear out of sudden . Tiba-tiba rasa macam nak bina Baitul Muslim (walhal calon pun tak ada lagi) . Ada bertanya kat kawan-kawan , did they ever feel the same before ? Macam-macam respon , ' ish biar betul ?' , ' sabar , study dulu ' , ' masa panjang lagi kot ' and so on (seems like ana cakap ana nak kahwin je) . But frankly , mostly jawab , they feel the same jugak .


But dont worry , tak lama pun . Semua tu jadi sebabnya kan tengah cuti SPM and we had nothing to do and nothing to think jugak ... Tapi apapun ana ada beberapa analog yang di'tokok tambah' dengan cerita sebenar untuk dikongsi khusus buat yang 'terjebak' atau hampir terjebak dengan 'feel like marrying' ni ...


Analog 1 .


A : Boleh tanya tak ? Pernah dengarkan , kita kena cari pasangan yang soleh/solehah ? Tapi macamana nak cari eh ? Mana nak tahu he/she is the right one ?


B : Nak cari yang soleh/solehah ? You dont need too . Tak payah susah-susah pun nak cari sebenarnya . The best way is , you yourself yang sebenarnya kena jadi soleh/solehah . Gemukkan diri . Bukan dengan makanan , tapi dengan amalan . Ingat tak janji Allah ?


" Wanita-wanita yang keji untuk laki-laki yang keji , dan laki-laki yang keji untuk wanita-wanita yang keji . Dan wanita-wanita yang baik untuk laki-laki yang baik , dan laki-laki yang baik untuk wanita-wanita yang baik " ... (An-Nur ; 26)

Tell me , macamana kita nak dapat seseorang yang kuat ibadahnya , dengan solat sunatnya , qiamullailnya , puasa sunatnya dll lagi sedang kita sendiri yang fardhu pun liat nak buat ? Selalu 'solat gajah' . Fair ke macam tu ? Rasanya bertepatan ke dengan apa yang Allah dah nyatakan ? So ? Be the best to get the best !

Analog 2 .

A : Let say kalau kita dah di'propose' oleh hamba Allah ni , at this age , and he was so-called baik la jugak (from his outer appearance) . So what is the next step ? As a normal human being , mestilah kita nak yang terbaik kan ? Let say one day kita jumpa yang lebih baik dari dia , so how ? Yang hamba Allah ni pulak macam dah komfem-komfem pulak walhal ana tak janji pun apa-apa kat dia . Kesian pulak kalau menghampakan dia .

B : Uish , panjangnya soalan . Emm (actually lebih kurang je jawapan soalan ni dengan soalan tadi) enti cakap enti tak janji apa-apa kat dia kan ? Cuma dia yang maybe terperasan kot enti nak kahwin dengan dia (betul ke apa yang ana repekkan ni) . Na'am na'am . Fitrah manusia , sentiasa mahukan yang terbaik walau diri tak sebaik mana kan ? Jadinya , jadilah yang terbaik . InsyaAllah Allah akan beri yang terbaik . Dont need to panic . And , leave the rest to Allah . Because He knows the best for us . Lagi satu , jangan lupa istikharah !

" Dan bahawa tidak ada sesuatu yang dapat diperoleh seseorang kecuali sekadar usahanya " .
(An-Najm ;39)

Analog 3 .

A : Setiap manusia yang normal , mesti tak dapat lari dari perasaan untuk menyayangi dan disayangi kan ? Memang betul , Allah seharusnya menjadi yang teratas di hati kita . Tapi kita memang tak dapat elak perasaan menyukai seseorang kan ? How to handle this ?

B : Yup its true . Memang betul kita tak dapat lari dari meiliki perasaan tu . Sebenarnya tak salah pun kalau kita suka kat orang tu . Sebab , bilamana kita suka kat seseorang , mesti atas sebab tertentu kan ? Mungkin sebab dia baik (from outer appearance) , kuat iman ke , berwawasan and whatsoever la kan . Paling tak pun , ada yang 'berhajat' untu jadikan si dia tu pasangan kita . Tak salah . Berdo'alah pada Allah . Tapi ingat , jangan diluah pulak pada si dia ! Macam-macam boleh timbul nanti . Lagi satu , jangan letak dia lagi tinggi dari Allah dan RasulNya di hati kita !

Tips : Kalau nak berdo'a , jangan do'a supaya si dia jadi pasangan kita . Tapi sebaiknya berdo'alah ' andai dia baik untukku , maka satukanlah kami . namun jika penyatuan kami hanya membawa kepada keburukan , maka janganlah Kau tautkan hati kami ' (ni ustaz ana punya tips) .

" Dan Dia telah memberikan padamu segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya . Dan jika kamu menghitung nikmat Allah  ,nescaya kamu tak akan mampu menghitungnya . Sungguh manusia itu sangat zalim dan sangat muengingkari (nikmat Allah) ".
(Ibrahim;34) 

Kenapa tak boleh do'a minta dia jadi pasangan kita ? Eh siapa kata tak boleh ... Boleh sangat ... Tapi macam yang ana cakap tadi , sebaiknya do'a yang macam ana usul tadi . What for ? Sebabnya , kita tak tahu si dia tu baik ke , taat ke , atau soleh ke dia seperti yang mata hati kita dan masyarakat nampak ? Diri dia yang sebenar ? Kita tak tahu kan ? Jadinya , jangan menyesal nanti bila si dia yang didamba , bukan seperti yang diimpikan !

Analog 4 .

A : Seronok bila dapat berbual dengan enti . Banyak yang enti tahu pasal 'perkara-perkara' macam ni kan ?

B : Siapa yang tak seronok bila bercerita bab-bab ni kan ... (senyum) . Macamana ana tahu banyak ye? (fikir , fikir)

Sebenarnya , bilamana kita berdepan dengan suatu masalah , mesti akan cari alternatif untuk selesaikannya kan ? (^_^)

Kesimpulan .

" Cari cari carilah , pasangan hidup betul-betul oh kawan "... Mesti pernah dengar nasyid nyanyian Rabbani ni kan ? Jadi , khusus buat yang sedang mencari si soleh dan si solehah , persiapkanlah diri antum dan antunna sekalian ... Kerana andai kita inginkan yang soleh/solehah , diri kita sendirilah yang perlu kita 'soleh dan solehahkan' sebenarnya ...

Mungkin ada yang tertanya-tanya , macamana nak jadi baik ? Macamana nak jadi soleh/solehah dan kalau boleh wa musleh sekali gus ?

Mudah je ... Jadikan Al'Qur'an dan sunnah sebagai panduan dan ikutan ...

Apa yang boleh ana katakan , hablum minaAllah wa hablum minannas . Jaga hubungan dengan Allah juga manusia . Bagaimana ? Kalau hubungan dengan Allah , mudah je nak dijaga (walau mudah dijaga , tapi tak mudah untuk lakukannya kan ?) . Solat bukan hanya 5 waktu , tapi juga dengan solat-solat sunat yang lain . Berpuasa sunat , bersedekah , didik hati dengan Al'Qur'an dan banyak lagi ibadah sunat yang lain . Tapi ingat , hati kita jangan lupa pandukan , jangan dibiar ia tersasar dari landasan . Apapun niat perlu ditajdidkan , ibadah yang dilakukan lillahi ta'ala . Bukan nak tunjuk hebat , nak dapat nama . Biar hina di sisi manusia , namun mulia di sisi Allah .

Hubungan sesama manusia macamana ? Mudah jugak (tapi tetap susah nak laksanakan) .. Antaranya , berbakti dengan ibu bapa , keluarga dan sahabat-sahabiyyah itu semestinya . Selain tu , kita juga bukan hanya buat baik atau buat-buat baik semata-mata , tapi kelakuan kita juga perlu dijaga . Sebab apa ? Boleh jadi kelakuan kita atau sikap kita ni mengundang kemarahan atau sakit hati orang lain . Kita je selalu perasan yang kita tak buat salah . Konon dah habis baiklah kiranya . Walhal ada je yang kita buat , menjengkelkan orang lain .

" Maka janganlah kamu menganggap dirimu bersih , sebenarnya Allah lebih tahu siapakah yang lebih bertaqwa kepadaNya ". (An-Najm ;32)

Perlakuan . Percakapan . Juga pemakaian . Perlakuan kita harus dijaga . Tingkah laku . Ganas dan kasar atau seperti yang Allah dah gariskan dalam Al-Qur'an ? Cara bercakap , terjerit terlolong atau lemah lembut serta sopan santun ? Ketawa , terkekeh sampai tergolek atau bagaimana ? Ana sebenarnya sedih bila terdengar ketawa-ketawi hamba-hamba Allah yang 'exceed the limit' ni . Lebih-lebih lagi muslimat . Sayangkan ? Hmm macamanalah tanggapan orang lebih-lebih lagi muslimin , terhadap muslimat yang banyak ketawa , dan ada yang sampai terbahak-bahak . Sebaiknya kita contohilah yang terbaik , yakni Rasulullah S.A.W .

Aisyah R.A bercerita yang bermaksud , “ Tidak pernah saya melihat Rasulullah S.A.W tertawa terbahak-bahak sehingga kelihatan batas kerongkongannya . Akan tetapi tertawa baginda adalah dengan tersenyum ”.
(Riwayat Al-Bukhari)
Abdullah bin Al-Harist R.A menuturkan yang bermaksud ,”Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah S.A.W “.
(Riwayat At-Tirmidzi)


Al-Husein R.A cucu baginda berkata ,” Aku bertanya kepada Ayahku tentang adab dan etika Rasulullah S.A.W terhadap orang-orang yang bergaul dengan baginda . Ayahku menuturkan , ‘Baginda sentiasa tersenyum , budi pekerti lagi rendah hati , baginda bukanlah seorang yang kasar ,  tidak suka berteriak-teriak , bukan tukang cela , tidak suka mencela makanan yang tidak disukainya . Siapa saja mengharapkan pasti tidak akan kecewa dan siapa saja yang memenuhi undangannya pasti akan sentiasa puas ”.
(Riwayat At-Tirmidzi)

Next . Pemakaian . Memang betul , dont judge the book by its cover . Tapi tak dapat disangkal jugak , bahawa pemakaian sebenarnya mencerminkan peribadi seseorang . Mungkin ada yang cakap , pakai tudung belum tentu lagi baik . Tapi yang free hair , confirm ke baik ? At least walau yang bertudung tu tak baik pun , sekurang kurangnya dia dah menutup aurat . Mungkin dosanya kat part-part lain . Tapi yang free hair ? Dosa dedah aurat memang dah confirm . Then di'top-up' pulak dengan dosa lain . Mana lagi banyak ? Kadang-kadang 'berasap' jugak bila dengar orang mengata muslimat yang bertudung labuh . Memanglah tak semua yang bertudung labuh tu baik . Tapi TAK SEMUA kan ? Tak pa lah , biasalahkan bila kena tempias-tempias ni ...


" Dan peliharalah dirimu dari seksaan yang TIDAK HANYA menimpa orang-orang yang zalim sahaja di antara kamu . Ketahuilah bahawa Allah sangat keras seksaNya .
(Al-Anfal ;25)

Rasanya sampai sini je kot . Tak sampai sejam lagi ana ada arabic class . Terlambat pulak nanti . Hmm nak habaq mai , akhirnya semalam dapat jugak ana main game yang dah lama ana tinggalkan , sejak zaman sekolah dulu . Alhamdulillah . Sikit sebanyak , terlepas jugak rindu zaman sekolah dulu . (^_^)

Sebelum ana berhenti menaip , ana mohon maaf andai ada perkataan-perkataan ana yang mengguris hati antum wa antunna sekalian . Mungkin ada yang tanpa sedar , ana terlalu emosi atau sebagainya . Mungkin juga ada yang berunsur sifat mazmumah ; mengututk tanpa sedar , riak , berlagak , perasan bagus atau sebagainya jadi aasif jiddan ...

" Wahai orany yang beriman ! Janganlah suatu kaum memperolokkan suatu kaum yang lain , boleh jadi yang diperolokkan lebih baik dari yang memperolok ".
(Al-Hujurat ;11)
Last (dah berapa kali punya last ni ?) . Bila kita diganggu dengan gangguan macam di'propose' atau diajak untuk menjadi pasangan sehidup semati atau yang sewaktu dengannya , ketahuilah ianya adalah salah satu bentuk ujian dari Allah buat kita sebagai hambaNya yang tidak kita sedari . Sebabnya mentality masyarakat selalu ingat bila ujian tu mesti macam kematian , musibah , banjir dsb hinggakan perkara-perkara yang sebenarnya ujian , tak disedari . Jadi , hadapilah segalanya dengan tabah dan sabar !

" Dan sungguh Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar berjihad dan bersabar di antara kamu dan Kami akan uji perihal kamu ".
(Muhammad ;31)

Ayat favourite jangan lupa . (^_^)
Wallahu'alam .
1025 , 8 Safar 1432H ,
Zainab Jahsy , Petaling Jaya .

4 comments:

  1. salam ukhti
    masya ALLAH..bnyak sungguh tips2 nye
    hehe..bagus post ni
    in'ALLAH btul apa yg anti ckp
    dan ana teringtkn kata2 ustz hasrizal kalo x silap "kurangkan mencari..banyakkan menjadi."
    mcm apa yang anti tulis..=)
    keep it up!!

    ReplyDelete
  2. syukran ya ukhti .
    moga kita sma2 mnuju mardhatillah (^_^)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...