17 December 2010

Zikrullah wa Zikrulmaut .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Asslamu'alaikum warohmatullah , wa kaifa halukum ?

Alhamdulillahi robbil 'alamin 'ala kulli halliw wani'mah , kita semua masih dapat bersua di alam maya ini . Masih sihat dan diberi kekuatan , seperti selalu . Maka beruntunglah bagi orang-orang yang mengambil peringatan . Alhamdulillah , selesailah sudah mid-sem exam , semester II 2010/2011 . (tahun depan ada lagi)

Usai exam arab tadi , dengan langkah yang penuh semangat , terpaparlah bayangan laptop (roommate's) dalam kotak fikiran . Next , sign in . Jumpa lagi Encik Blog . Sambil tu , ana juga sign in fb dan terus ke laman PEPIAS UIA PJ . Post dari Akh Acap . Ana bukak , dan terus baca .

Na'uzubillah . Wa astaghfirullah .

Ianya adalah post berbentuk perbualan antara seorang lelaki dan (mungkin) muslimah yang bergelar pelajar . Apa yang diperkatakan ? Sang muslimin ni bertanya , kalau-kalau si muslimah nak pendapatan sampingan . Get the point ? Na'uzubillah . Tapi alhamdulillah , si muslimah menolak . Dan dalam masa yang sama , si muslimah turut bertanyakan beberapa soalan kepada muslimin ni .

Antaranya , di mana kawasan yang mereka bergerak aktif , sasaran-sasaran mereka dan sebagainya . Aasif , tak dapat nak bagi link kat sini sebab ana rasa tak perlulah ana menyebarkan sesuatu yang tak sepatutnya . Cukuplah sekadar ana huraikan serba sedikit . Muslimin ni atau lebih mudah ana gelar pak cik , sebab dia berusia 33tahun dan mempunyai 2orang anak . Mereka bergerak aktif di area Klang Valley , kawasan-kawasan universiti (katanya) . Sasaran mereka semestinya mahasisiwi-mahasiswi universiti . Muslimah ni bertanya , selalunya dapat 'feedback' ke ? Pak cik ni jawab selalu memang dapat feedback positive . Sebabnya mahasiswi universiti ni DESPERATE , nak mudah dan cepat dapat duit . Mula-mula memang takut-takut , bila duit dah di'bank-in' depan mata , perasaan malu , takut , semuanya berterbangan . Astaghfirullahal 'azim .

Ana do'akan agar kita semua jauh dari perkara-perkara yang mengundang murka Allah , aamin .

Pada awalnya alhamdulillah , si muslimah bukan MATA DUITAN , dan berjaya menolak 'tawaran' pakcik tersebut . Tapi di akhir perbualan , pak cik ni cakap ; " awak , saya dah terpan*** dah ni , atas gambar awak yang saya print dari fb awak " . Astaghfirullah , astaghfirullah , astaghfirullah ya Allah . Aasif jiddan , terpaksa ana katakan sesuatu yang tak enak didengar . Tapi itulah dia , kenyataan yang sering ditidakkan . Pengajaran ? JANGAN sesekali menayang gambar kat public . Ana tak ingat fakta yang terperinci , tapi ia mengatakan yang kaum muslimin ini amat mudah terangsang . Ana tak pasti dalam sehari berapa kali mereka akan terangsang (aasif para muslimin) . Jadi sebagai muslimah kita seharusnya berhati-hati dalam setiap perkara . Kasihanilah mereka . Janganlah kita menambah dosa mereka dengan melakukan apa-apa yang boleh menarik perhatian mereka . Tersurat , mahupun tersirat .

Apa kaitannya dengan tajuk post di atas ?

Zikrullah wa zikrulmaut . Mengingati Allah dan mengingati mati .

Dua perkara ini saling berkait dan dua-dua sangat penting dan sangat perlu diberi perhatian . Dengan mengingati Allah , (sepatutnyaa) kita berasa takut dan malu untuk melakukan maksiat . Allah Maha Melihat akan setiap perbuatan kita . Zahir mahupun batin .

" Sebutlah nama Tuahnmu dalam hatimu dengan merendahkan diri danrasa takut tanpamengeraskan suara pada pagi hari dan petang dan janganlah kamu termasuk dalam orang-orang yang lalai ".
(Al-Ahzab ; 41-42)

Mengapa terjadinya perkara-perkara seperti di atas ? Kerana manusia tidak ingat Allah . Kita lupa akan Allah . Lupa akan kejadian manusia dari air yang hina . Bila manusia lupa pada Allah , maka bagaimana mungkin Allah akan ingat pada kita ?

" Ingatlah kepadaKU , pasti Aku ingat engkau ". (Al-A'raf ;205)

Kita juga lupa akan mati . Mati itu pasti . Setiap manusia akan melaluinya . Tapi kita lupa . Atau buat-buat lupa . Walhal kita tahu , ajal maut itu pengetahuannya hanya di sisi Allah . Kita juga tahu , Malakul Maut boleh jemput kita bila-bila masa sahaja . Di mana sahaja .

Hatta sekarang sekalipun . Atau beberapa detik lagi .

al-anbiyaa

Tersebut di dalam Unbar (Hadis) lima perkara racun yang membunuh dan lima perkara penawar sebagai ubatnya :
  1. Dunia itu racunnya dan zahid itu ubatnya .
  2. Harta itu racunnya dan zakat itu ubatnya .
  3. Perkataan yang sia-sia itu racunnya dan zikirullah itu ubatnya .
  4. Seluruh umur itu racunnya dan taat itu ubatnya .
  5. Seluruh tahun itu racunnya dan Ramadan itu ubatnya .
Sabda Nabi S.A.W. :

Akan datang kasih mereka lima perkara dan lupa mereka lima perkara :
  1. Kasih mereka kepada hidup — lupa mereka kepada mati .
  2. Kasih mereka kepada harta — lupa mereka kepada hisab .
  3. Kasih mereka kepada mahligai — lupa mereka kepada kubur .
  4. Kasih mereka kepada dunia — lupa mereka kepada akhirat .
  5. Kasih mereka kepada makhluk — lupa mereka kepada Allah .
Peringatan dan pedoman khususnya buat diri ana yang lemah dan serba kekurangan ini . Moga sama-sama kita ambil pengajaran .

Wallahu 'alam .

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...