21 December 2010

Majlis Ilmu .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warohmatullah ,

Segala puji-pujian bagi Allah yang masih memberi kesempatan kepada kita semua untuk perbaiki segala kelemahan dari ke hari sehingga kita juga masih ditemukan di alam maya ini . Namun kitalah yang sering mensia-siakan segala nikmat kurniaanNya . Kerana kita terlupa bahawa setiap yang menjadi pinjaman itu harus dibayar .

Allah pinjamkan kepada kita terlalu banyak hinggakan kita tak mampu untuk membayarnya . Tapi sekurang-kurangnya kita cuba sedaya mungkin untuk membayar bukan ? Allah pinjamkan tangan , gunakan untuk mengajak kepada kebenaran . Dipinjamkan mulut , biarlah setiap perkataan yang melungsur keluar itu memberi manfaat dan kebaikan bukan sahaja kepada diri sendiri bahkan juga kepada orang lain . Kaki digunakan untuk ke tempat-tempat bagi mendapat redhoNya . Inilah yang hendak ana kongsikan pada post kali ini sebenarnya .

Ramai yang terlepas pandang akan nikmat Allah yang satu ini . Kalau diperkatakan tentang kaki , mesti yang berlegar dalam fikiran adalah " Jangan melangkah pergi ke tempat-tempat maksiat ". Hanya sekadar itu . Masing-masing tidak sedar banyak lagi kelebihan , keupayaan dan tugas kaki ini . Antara salah satu yang sepatutnya dilakukan adalah melangkah ke taman-taman ilmu yakni majlis-majlis ilmu . Ana terkadang sedih melihat sahabat-sahabat seperjuangan yang hanya menumpukan sumber untuk mendapatkan ilmu itu dari satu sudut sahaja .

" Wahai , orang-orang yang beriman ! Apabila dikatakan kepada kamu 'Berilah kelapangan di dalam majlis ' maka lapangkanlah, nescaya Allah akan beri kelapangan buatmu ".
(Al-Mujadalah ;11)

Sebagai contoh , kita menyertai Persatuan Gerakan A , dan kita sememangnya penuh committed dengan persatuan ini . Tapi program-program ilmuan yang lain diketepikan . Dalam fikiran cukuplah dengan menyertai gerakan ini . Yang lain dah tak perlu . Alangkah sedihnya ... Mungkin kita tidak sedar kita hidup di dunia ini hanya sekali dan sementara cuma , dan menuntut ilmu itu adalah salah satu ibadah yang amat penting dalam kita memantapkan pengetahuan dan ilmu yang sedia ada . Atau mungkinkah kita fikir amalan-amalan seharian yang kita lakukan sudah cukup untuk menjadi tiket kita ke Syurga ? Wallahu'alam .

Itu satu kes . Dalam satu kisah yang lain , ada sesetengah orang yang ana jumpa , sering menjadikan alasan atas tiap-tiap perkara . Bila diajak untuk bermesyuarat dalam persatuan , ada sahaja alasan yang diberi .

Kenapa Si Fulan tak datang ?

Ada study group .
Kena buat revision .
Esok ada kuiz .

Dan bermacam alasan lagi yang diberikan . Mungkin anda yang sedang membaca juga tak lari dari masalah ini . Dan diri ana juga . Tidakkah kita sedar , kita belajar dalam satu kampus yang sama , dalam tempoh pengajian yang sama . Waktu yang diberikan Allah kepada kita juga sama , 24/7 . Tapi kenapa kita menjadikan semua ini sebagai alasan ?

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :
" Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa ".
(Riwayat al-Bazzar)

Ya , seperti yang ana sebutkan belajar itu adalah ibadah tapi bermesyuarah atau berpersatuan itu juga ibadah . Bagaimana ana boleh katakan itu sebagai ibadah ? Bermesyuarah dalam memikirkan masalah ummat itu adalah ibadah . Dan merealisasikannya akan melahirkan bukan hanya kepuasan namun dalam tidak sedar kita juga telah berjihad di jalanNya . Bagaimana pula ? Cuba kita fikirkan , mesyuarah yang kita buat tadi adakah untuk keburukan ummat atau kebaikan ummat ? Renung-renungkan .

" Dan bagi orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhan dengan melaksanakan solat ,sedang urusan mereka (diputuskan) dengan mesyuarah antara mereka ; dan mereka menginfakkan sebahagian dari rezeki yang kami kurniakan kepada mereka ".
(As-Syura ;38)

Ingatlah , Allah akan membantu hamba-hambaNya yang berjuang di jalanNya . (ana tak berapa ingat , jadi mungkin sahabat-sahabat boleh bantu (^_^) ) Ana juga teringat kata-kata Ustaz Pahrol Juoi dalam talknya dua hari lepas , setiap satu nikmat yang kita dapat , kita akan kehilangan satu perkara . Maksud kata-kata beliau boleh diumpamakan seperti kita pergi ke suatu majlis ilmu , dalam masa yang sama kita dapat ilmu tetapi kita juga kehilangan masa . Tapi tak berbaloikah masa yang hilang itu semata-mata kerana ilmu yang dicari ?

Berkatanya Imam Al-Ghazali ; " Hati yang 40 hari kosong tanpa majlis ilmu itu akan mati ".

Jom kita kaitkan dengan study group tadi . Pernahkah kita dengar , orang yang study group ni focus on study je , maksudnya non-stop . Tanpa ada gelak tawa , senda gurau , makan-makan , minum-minum dan yang sewaktu dengannya . Pernah tak ? Rasanya kalau ada pun mesti jarang dijumpai . Nampak tak perbezaannya ? Kalau kita pergi majlis ilmu macam talk , ceramah , etc , ada peluang ke kita nak buat semua tu ? Jadi , pengisian yang mana yang kita prefer ? Bukanlah study group itu yang salah , tapi diri kita sendiri sebenarnya . Bahagilah masa itu se'efficient' mungkin . Study group itu lebih kepada duniawi (selalunya) , sebaliknya majlis-majlis ilmu pula lebih kepada ukhrawi . Kita perlu 'balance' bukan ?


Siapa yang inginkan ketinggian di dunia, maka hendaklah dia berilmu, siapa yang inginkan ketinggian di akhirat, maka hendaklah dia berilmu dan siapa yang inginkan ketinggian di dunia dan akhirat kedua - duanya sekali, maka hendaklah dia berilmu ”.

Entry ni sebenarnya dipost kerana rentetan seorang sahabat yang kesedihan , memikir-mikirkan tentang kekurangan dalam organisasi mereka berikutan sesetengah ahli-ahlinya tidak memberi sepenuh komitmen kepada organisasi mereka dengan alasan-alasan di atas .

Apa yang mampu ana katakan padanya hanya , anggaplah semua ini dugaan dan ujian kecil dari Allah atas kesilapan-kesilapan kita yang lalu .

" Dan sungguh , Kami benar-benar menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yangbenar berjihad dan sabar di antara kamu ,dan kami akan uji perihal kamu ".
(Muhammad ; 31)

Wallahu'alam . Moga mendapat manfaat darinya .

" Sebarkanlah ilmu , walau hanya sepotong ayat ".

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...