29 December 2010

Ilal Liqa' .

Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warohmatullah ,

Alhmadulillah , kita masih diberi kesempatan untuk menilai dan meneliti kembali kelemahan kita dan masih juga diberi peluang untuk memperbaikinya . Rugilah bagi sesiapa yang mensiakannya ...

Seperti yang semua maklum , beberapa puluh jam lagi kita akan memasuki tahun (masihi) baru . Post ni sengaja ana buat lebih awal , lianna malam tahun baru nanti insyaAllah ana dan sahabiyyah-sahabiyyah yang lain akan berada di Masjid Negara untuk menyertai Program 1000 Hati 1 Jiwa anjuran Raudhatus Sakinah dan JAWI . Mengharap ibrah yang bernilai dari program yang pertama kali ana sertai (^_^) .

Berbalik kepada tajuk post .

Terlalu banyak yang akan dan harus ana tinggalkan . Pertama-tamanya , sifat-sifat mazmumah yang terlalulah banyaknya (tak perlu dinyatakan di sini) . Demi menuju mardhatillah , akan ana cuba sedaya upaya insyaAllah untuk berhijrah menjadi hamba , anak , pelajar (dll) yang berjaya fid dunia wal akhirah . Meraih redhaNya seupaya mampu (macam dah keluar topik) dan untuk menjadi lebih matang , sematang usia . Fikiran matang , perlakuan matang serta tindakan yang matang .

Semalam , ana ma'a usrati , bercuti ke port dickson . Tiada apa yang istimewa , bukan kerana lokasinya di dalam Malaysia , tapi disebabkan kami (sekeluarga) dah TERLALU kerap ke sana . Ayah bekerja di sana dekat 8tahun , jadi tak ada tempat lain yang menjadi destinasi 'pelancongan' kami . Bezanya , kali ini merupakan kali terakhir menjejakkan kaki di sini sebabnya ayah akan posting ke k.l next year alhamdulillah (^_^) . Sempat lagi ayah pesan ,

Tengoklah laut tu puas-puas , lepas ni tak boleh tengok dah .

Next . Roomate . Hani Amirah Hairul Azam . Sem ni adalah sem terakhir beliau insyaAllah . Lepas ni hani akan ke main campus . Tinggallah kami di CFS menyambung perjuangan selama dua sem lagi ... Kenangan kita berempat (termasuk lagi dua orang roomate) akan sentiasa terpahat dalam ingatan . Berbuka bersama , bersahur , berjema'ah dalam banyak perkara , bergaduh (oops) dan sebagainya . We'll miss you badly ! InsyaAllah jika ada umur yang panjang kita akan berjumpa di main campus on 2012 (^_^) .

Seterusnya . Yang paling besar yang akan ana tinggalkan adalah tahun 2010 masihi yang telah melakar pelbagai sejarah pahit manis , hitam putih dalam kamus hidup ana . Dari zaman tamat SPM sehingga kini , cuti semester kedua . Sangatlah banyak yang dilalui dan ana yakin semua orang juga begitu . Cumanya yang baik kita ambil jadikan ikutan , dan yang sebaliknya kita jadikan pedoman dan pengajaran . Dan yang paling utama , jangan menyesal atas setiap yang telah dan akan berlaku dan berlalu .

" Sesungguhnya DIAlah yang menjadikan orang tertawa dan menangis ".
(An-Najm ; 43)

Yang pastinya , setiap suatu perkara yang berlaku , mesti akan terpahat dalam ingatankan ? Sebab tu Islam menggalakkan kita untuk mengeratkan silaturahim ... Supaya pengalaman dan ilmu yang pelbagai tu dapat dikongsi bersama . Sharing is caring ~

Bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut namaNya, serta peliharalah hubungan silaturahim kaum kerabat ".
(An-Nisa' ; 1)

Rasanya itu saja coretan kali ini . Mungkin lepas ni blog ana tak akan di'update' selalu (insyaAllah) kerana itu merupakan salah satu cara bagi mengurangkan pembaziran masa yang berleluasa dalam diri ana sekarang ni (^_^) . Sebabnya bila nak post sesuatu , memerlukan peruntukan masa yang agak banyak . Bukan kerana inginkan kesempurnaan , tapi memikirkan apa yang boleh dimanfaatkan oleh sahabat sahabiyyah sekalian .

Universiti menuju ukhrawi . (^_^)

Jadi , kalau ada sebarang pertanyaan atau pandangan dsb , boleh tinggalkan di chatbox atau emailkan (insyaAllah ana buka) di nurillahee92@yahoo.com .

Wallahu'alam .
Salam ukhuwwah sekencang da'wah .

Hijratul Muslimah (^_^) ,
0035 , Baiti Jannati ,
Rawang , Selangor .

3 comments:

  1. alhmdulillah..ana sgt nntikn post2 trbaru anti..=) in'ALLAH ana mnyok0ng prjuangan anti..oh x..sbnrnya prjuangan kita brsama..'sahabat alam maya' =) dan in'ALLAH..sahabt hingga ke syurga.anti knal ye dgn syifaq dan sumaiyah..?sme2 uia PJ kn?

    ReplyDelete
  2. syukran jazilan ya ukhti =)

    na'am2 , dlu stu klas msa sek rendah .
    em msuk uia pn sma2 tp msing2 course lain2 (^_^)

    ReplyDelete
  3. huhuhuhu.selamat meneruskan perjuangann~~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...