02 October 2010

Dilemma .

Dengan namaMu ya Allah , yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Assalamu'alaikum warohmatullahi wabarokatuh wa ahlan wasahlan wa marhaban bikum .

Alhamdulillahi robbil 'alaamin , semalam ana selamat jugak sampai , fi baiti jannati . Maknanya bermulalah cuti sem ana selama 3 minggu .

Zimah ; Alamak takut betoila nak tunggu result final hari tu . Tak taula result macamana .

Ya Allah , ana juga begitu . Ya robbul 'izzati , Kau berikanlah kepada kami semua keputusan yang baik . Dan andai sebaliknya yang berlaku , Kau temukanlah kami akan hikmah disebalik kejadin itu . Aamiin .

Kerja . Kerja . Kerja .

" Kenapa ambil kos tu ? "
" Kos awak tu susah nak dapat kerja . "
" Emm baik awak tukar kos lain . "
" Kos tu dah ramai dah orang . "

Dan banyak lagi rumours yang didengari . Terpaksa .

ICT . Information and Communication Technologies . Jadi kenapa dengan kos ni ?

Medic .
Dentistry .
Pharmacy .
Engineering .
Subhanallah , hebat .

Kalau Allah sekat rezeki kita , rasanya kos yang hebat hebat ni boleh dapat kerja tak ? Na'uzubillah .
Janganlah sesekali kita lupa , ajal , maut dan rezeki , semua di tangan Allah .

Usaha . Do'a . Dan jangan lupa , tawakkal . Kan itu yang disarankan ?

Semuanya Allah dah atur sejak azali lagi . Siapa kita untuk mempersoal dan mempertikai ?

Ya Allah , cekalkan hatiku dalam mengharungi ujian dan dugaan dariMu . Temukanlah hikmah di sebalik segala kejadian ya Allah .

Study luar negara . Oversea .

Mesir , Jordan , New Zealand .
Hebat sungguh , subhanallah .

Study locally tak hebatkah ? Tak kurang hebat sebenarnya .

Bestnya dapat study oversea .

Jangan lupa , dugaan yang bakal mendatang juga tak kurang hebatnya .
Kuatlah .
Iman yang paling utama .

Study mana mana pun sama jugak . Sekali lagi ,
Usaha , do'a dan tawakkal .

Ingatlah , Allah tak membebani hamba hambaNya . Dan Allah juga akan memberi balasan setimpal dengan usaha hamba hambaNya .

Mata pena dah tumpul .
Perlu diasah lagi .
Pengalaman mengajar kita .

Experience . Its the best teacher .

Wallahu'alam .

2 comments:

  1. tanggapan org sekeliling mmg cmtu..
    diorg xpikir kita bukan main2 blaja ni
    kalau x serius blaja, mmg la sush nk dpt keje kan..
    xpe, awk bleh wat..insyaAllah
    doakan kjayaan kita bsama ye.. :)

    ReplyDelete
  2. Allahumma aamiin .

    jazakillah sally .

    smoga kita sma2 brjaya , fiddunia wal akhirah .

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...