19 May 2010

Bersihkan hati yang berdaki .

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati . Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati . Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah . (bagi highlight sikit)

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan . Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku ini bersih

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah . Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah “Qulhu-allah” sebanyak 3X.

5. Berma’af-ma’afan sesama kawan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.katakan lah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – CUBALAH!!).

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).

10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan . (okayy mari sini belanja saya pun okay what ?) =)

13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang shubhah.(diragui halal dan haramnya.)

14. Berkawan dengan ulama - ulama' di sini maknanyaorang yang berilmu . bukan ulama' sahaja semata . kalau macam tu tak ada kawanlah kita !

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi) - meaning bukan tak boleh kawan dengan orang yang tak miskin tapi maknanya tidak memilih && tolong kawan kita yang kurang bernasib baik

16. Pesan pada orang , jadi baik - eh tunggu tunggu , kita pun mesti baik jugak kalau nak ajak orang buat/jadi baik okee ?

17. Menjaga pancaindera (mata, telinga, mulut…dsb), jangan dengar orang mengumpat . dengar tu ? errrr .... =B

p/s : rasanya perempuan (esp) susah nak elak mengumpat ni kan ? but we can try to avoid it right from happen oftenly ? =)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...